Saturday, March 2, 2013

Politik Di Malaysia | Siapa Yang Tidak Matang, Pengundi Atau Pemimpin


Semua benda sekarang memang tak boleh lari dengan isu politik.... Semua nak dikaitkan... Kekadang aku nie sebagai rakyat biasa...Pening dan terkedu bila dengar geng-geng politik nie duk tuduh menuduh berdasarkan isu-isu semasa... Semua duk tuduh ikut sedap mulut dan jari-jemari... Yang sana duk tuduh belah sini...yang sini pun tuduh sana... yang sinun duk tepuk-tepuk tangan jadi lalang... Siapakah si sinun? (Fikir-fikirkan)

Yang paling kuat duk tuduh menuduh nie....orang melayu.. Mintak maaf cakap.. memang itu realitinye... Duk bukak aib si sipulan...yang itu pun carik lubang si sipulan belah sana.... semuanya berusaha dengan gigih dan tekun mencari lubang-lubang yang ada supaya boleh dieksploitasikan dalam agenda tuduh menuduh depa nie... Apa salahnya kalau usaha gigih dan tekun tu disalurkan kepada usaha nak membantu golongan yang memerlukan.... Takde dana... guna la duit gaji yang memang tak habis tu... Berpuluh-puluh ribu sebulan... takkan tak boleh bagi dua tiga ratus kan....Bayar zakat pun jadilah...

Aku dah naik muak dan boring bila baca status-status FB orang yang gila politik nie.... Aku pun kekadang naik bingung dengan golongan ekstremis politik nie.... Status maki hamun dan tuduh menuduh tanpa usul periksa... Kenapa perlu sokong jugak walaupun tindakan segolongan ahli politik tu sekadar membaling batu ke dalam air... Dia baling batu... pastu dia tengok je air tu berkocak...membentuk ripple-ripple sehingga ke benteng.... Dia baling sekali je... Pastu korang la yang dungu duk berbalah sesama sendiri... Kata dah jadi bijak pandai... tapi bab politik...jadi pak turut sampai mati...haih..

Nampak sangat kita-kita nie yang sangat belum matang... Bukannya ahli politik... Kita nie yang belum matang.... Disebabkan kita yang tak matang nie... Dipergunakan sesuka hati... Macam domino effect... Sekali dia jentik... domino tu akan jatuh dengan sendiri nyer sampai ke hujung... Domino-domino itu adalah kita-kita nie la..... Betapa rendah harga diri kita nie kalau jadi pencacai politik....

Tak boleh ke kita berfikir sejenak.... Keluar je sesuatu isu....sila fikir dulu sebelum nak share dan mengeluarkan fatwa-fatwa dan status-status korang yang kononnya kudus dan suci tu.... Dalam sesuatu isu...pasti akan ada yang benar.. akan ada yang cuba mengeksploitasikan keadaan... pasti ada yang cuba mengambil kesempatan sebagai pihak ketiga... Yang melopong nya sapa? Kita-kita nie la....sebab dah la bergaduh tak tahu cerita hujung pangkal... Duk pertahankan benda yang kita pun tak tahu setakat mana kebenaran fakta yang kita dengar tu... Sampai nak maki hamun ikut sedap mulut (Boleh dosa free-free, kalau benda tu fitnah, lagi banyak dosanya).... Pastu kalau menang berbahas isu pun... Aku yakin akan jadi macam pepatah lama itu je... "Menang Sorak, Kampung Tergadai"

Tolongla.....kita-kita nie dah ramai yang belajar tinggi-tinggi...ramai yang lepasan universiti dah... Dah ramai yang bijak dan pandai dah kat Malaysia nie... Semuanya ada akal... Cuma satu je kurang... iman dan amal... Tu yang jadi gini... Cakap sodap le guna hadis la...guna ayat quran la... Tapi pengertian tak ke mana... Bila kena provok dengan yang satu lagi....keluar maki hamun..carut mencarut... Ada ke ayat Quran menghalalkan mencarut dan memaki sesuka hati??? Ada ke dalam Islam menyuruh kita menuduh sesuka hati tanpa fakta yang disahkan benar??? Ada ke dalam Quran dan hadis yang cakap boleh menyebarkan sesuatu berita walaupun berita itu tidak tahu benar atau tidak?? Ada tak????

Aku nak bagi satu lagi soalan.... Ada tak dalam Quran menyatakan yang sesuatu parti di Malaysia itu selalu benar dan tidak pernah buat salah??? Ada tak dalam Quran dan hadis menyatakan seseorang ahli politik itu sempurna dan tidak pernah buat salah dalam tindak-tanduk dan tutur katanya????? Ada tak??? Aku bertanya sebagai seorang orang Islam yang ikhlas kepada semua yang membaca entri nie...ada ke tak cik abang oi?? So..... KENAPA PERLU MEMPERTAHANKAN SESUATU SEKADAR MELIHAT BENDERA PARTI??? SILA TENGOK ISU DAN FAKTA... SILA TENGOK ASAS-ASAS KEBENARAN ISU ITU.... BUKAN TENGOK PARTI MANA YANG KELUARKAN USUL.... Aku yakin....akan ada lopong sana-sini...tak kira la mana-mana parti sekalipun...

Macam mana nak tahu benar ke tak? Sekadar tengok berita kat TV?? Tak..... banyak benda dah dipusing-pusingkan mengikut acuan depa... Baca surat khabar? Ermmm....sama kes macam TV jugak... So... macam mana? Semua benda dah kene pusing nie!! Kalau betul korang nak tahu kebenarannya.... Korang kenelah berusaha... usaha mencari maklumat kebenaran itu secara sendiri-sendiri.... Sebab banyak info dan fakta dalam TV dan akhbar dah dipesongkan mengikut acuan yang depa nak kita faham dan dengar.... 

Malas nak cari sendiri maklumat tu?? So tak payah nak gatal-gatal nak berbahas sampai ke maki hamun dan bertepuk meja.... Sebab tiada siapa yang tahu kebenarannya...hanya ahli politik itu sahaja yang tahu benar atau tidak isu yang ditimbulkan... Jangan kita turut sama terjebak dalam arus penipuan dan pengeksploitasian depa.... Sebab tujuan kebanyakan dari depa nie sama je... PANGKAT, NAMA DAN HARTA... Ada nama kita kat matlamat depa? He he...sorry to say la kan... Faham tak? Korang berjuanglah demi Tuhan yang Satu...bukan demi individu-individu...

Apa salahnya kalau korang duk semeja... sambil pekena air teh tarik ikat tepi dan nasi lemak telur mata... sambil berbincang isu tanpa meninggikan suara... pihak sini apa kata dia.. pihak sana apa kata dia... pihak sinun apa kata dia... pihak luar pulak apa kata dia... Last-last korang akan dapat rasa... yang cerita dan isu yang korang cuba pertahankan tu.... Ada banyak versinya...ada banyak lakon layarnya... Sekadar berkongsikan cerita.. dan ambil ia sebagai peringatan dan tauladan untuk semua yang duk semeja tu... Lepas habis berborak.. bersalam-salaman dan balik ke rumah masing-masing... Didiklah keluarga supaya tak jadi macam isu yang dibahaskan... Salah ke macam tu??

Dunia politik hanya orang yang berada di dalam dunia itu sahaja yang tahu apa sebenarnya agenda yang cuba dibuat... Kita sebagai penyokong kat bawah-bawah nie... Sepatutnya jangan taksub sangat... Macam aku pernah sebut dalam entri-entri sebelum ni... Nak pilih calon undi... korang tengok individu tu sendiri... Adakah dia nak bawak kebaikan...atau sekadar cakap tak serupa bikin... adakah dia nak bawak Islam...atau memang anti-islam... tengok perilakunya...tengok anak bininya.. tengok perangainya... Tak payah nak pikir isu-isu diluar dari kepompong individu itu.. Tengok orang itu...tengok calon itu... 

Adakah dia nie nak kutip sampah kat kaki sendiri pun susah...sampai orang sebelah yang kena tunduk tolong ambilkan... Adakah dia nie tak tutup aurat...tapi duk canang pasal agama... adakah si calon tu selalu cakap menipu... adakah si calon tu suka marah-marah walaupun perkara kecil... adakah si calon tu suka menabur janji dekat dengan pilihanraya sahaja...lepas dah menang selalu tidur je dalam dewan.... Itu semua korang mampu perhatikan... Tengok dan kaji... yang mana membawa kebaikan di kawasan korang sendiri... Aku rasa itu lagi penting....

So...kengkawan... maaf kalau ada salah susun bahasa... aku cuma menyampaikan apa yang aku fikirkan pasal isu politik negara nie... Nampak ketidakmatangan dan kecacatan kita sebagai pengundi... Kita yang memilih pemimpin....cacat si pemimpin sebab kita yang cacat...kita yang undi dia... So...kalau tak suka...undi la orang lain.. Asalkan kita semua berfikir dan matang membuat keputusan demi agama, bangsa dan negara....Aku rasa... kita akan memilih seorang calon secara sepakat dan muafakat...yang akan membawa negara ke jalan yang lebih maju ke depan... Semuanya bergantung pada kita..... Jadilah rakyat yang matang, bijak dan bersopan santun...

P/S: Kalau nak share, dipersilakan.... Kredit kan aje kepada aku - Bro Wacana...:)

Friday, March 1, 2013

Gerakan Free Mason di Malaysia | Siapa Dalangnya...


Ok.....aku terbaca di satu page di Facebook pasal Freemason di Malaysia.....Depa mengaitkan Freemason nie dengan satu-satu parti di mana mereka mengaitkan dengan lambang-lambang dan warna manifesto.... Wow.....boleh jadi isu yang panas nie kan... Sangat hebat mereka mengeksploitasikan lambang dan warna.... Aku pi la komen.....aku cakap....jangan memfitnah...sekadar bukti sama lambang dan kod warna.... Bagi aku semua manifesto boleh dikaitkan dengan lambang-lambang atau simbol Freemason tu.... Tak sampai seminit komen aku dipost... kene delete dah! Ha ha ha.... nampak sangat si pembuat tu sekadar memperjuangkan parti politik yang dia suka...sampai sanggup nak fitnah memfitnah.... Nama page bukan main warak dan islam.......haih.....Golongan nie la sebenarnya memburukkan Islam di mata kaum-kaum lain....

Aku komen jugak.... katalah parti yang satu lagi pun ada jugak orang samakan LOGO partinya tu sama dengan ciri-ciri logo Freemason... Uiiih....tak nak baca terus kot....DELETE on da spot...hehehe... Taksub sampai macam tu sekali... Itu yang aku terfikir dulu-dulu...dan jugak sekarang....yang sistem parti nie sama je dengan sistem kabilah masa zaman jahiliyah arab dulu.... Kan....:) Adakah kita nie sama je kalau dibandingkan dengan zaman jahiliyah tu?

Baik....tinggalkan dulu yang tu...sama-sama fikirkan.....Sebenarnya apa itu Freemason? Freemason nie seangkatan atau adik beradik dengan Illuminati... Satu gerakan bawah tanah yang menyokong dan menyembah ajaran syaitan laknatullah.. Salah satu nya ialah...ZIONIS....Agenda depa... nak memperjuangkan hak-hak yang dituntut oleh bos depa nie iaitu syaitan.... Apa dia? Ok.... segala apa yang dilarang Allah la kan senang citer.... Contohnya... tidak percaya kepada Allah yang satu... melakukan seks bebas... judi dan arak... tak tutup aurat dan sebagainya... Itu yang diperjuangkan mereka... Nak meruntuhkan kesatuan sesuatu umat dengan melemahkan iman dan kepercayaan dalam agama..... Tak kira apa agama sekalipun! Yess... Itulah agendanya..

Ok..... memang ada ke kat Malaysia nie? Yes... memang ada... Dan aku tak berani nak tuduh kepada mana-mana parti sebab aku takda bukti...Aku tak nak MEMFITNAH... so....Kenapa aku cakap memang ada? Ada pada setiap individu secara tak langsung dan secara langsung.... Apa maksudnya? Begini.....

Yang secara langsung nie.....golongan yang memang memuja dan menyembah si syaitan laknatullah nie dengan cara menjadi ahli rasmi Freemason... Freemason nie tak ambek si miskin atau seorang yang suka pegi masjid dan menyembah kepada Allah yang Esa nie... Depa ambek yang sejenis dengan depa je la kan... golongan yang kaya raya...ada kuasa...dan tidak beriman kepada Allah.... Sanggup buat apa sahaja demi kuasa memerintah... iaitu sanggup MENIPU...BERTINDAK ZALIM... Dan lain-lain..

Ini dipanggil golongan-golongan elit.... Aku yakin kat Malaysia nie ada... Cara nak tengok senang je.... Golongan elit nie adalah golongan yang mempunyai kuasa besar dalam sesuatu negara masing-masing... Di Malaysia nie...Sape yang mempunyai ramai pengaruh dan menunjukkan ciri-ciri seperti yang diterangkan di atas? Merekalah yang berkemungkinan mempunyai hubungan dengan Freemason... Kalau tak nampak dekat dia...tengok isterinya... tengok kecenderungannya... Nak memperjuangkan islam ke tak... kalau asyik nak mengelat je....Ada la tu tak kena kat mana-mana.... Tu jer.... tak perlu nak mencanangkan fitnah secara membabi buta.. Tengok yang mana lebih disukainya... majlis agama ke..atau majlis sosial... Tengok, perhatikan, dan fikirkan....

Ok....golongan yang tak langsung nie pulak....kita-kita la... yang takda contact dengan Freemason...tapi mempunyai kecenderungan menghala atau menyokong pihak depa.. Contohnya.... TAK NAK TUTUP AURAT... SUKA MEMFITNAH... SUKA MEMECAH BELAHKAN KESATUAN UMAT... Dan lain-lain... Tak perlu Freemason nak mendoktrinkan minda kita dah kalau kita sendiri yang dungu jadi macam depa tu.... sebab kita secara automatiknya dah jadi pencacai-pencacai depa nie.... Kalau ikut hierarki nyer...kita nie asas-asas struktur pemerintahan piramid depa... Yang kat bawah sekali...golongan penggerak yang dijadikan bahan gelak dan gurauan bodoh depa je...Yang tolong menggerakkan ajaran dan agenda depa TANPA DISURUH..... 

Nampak? Faham? Sesetengah tu kononnya nak memperjuangkan hak Islam dengan guna page bercirikan Islam...tapi pengisian hampeh.... status page asyik duk berpolitik je...kalau berdirikan Islam tanpa menyokong atau memberatkan diri kat mana-mana pihak ok ler....Nie nampak sangat sehingga kan sanggup menyebarkan benda yang tak pasti kepada pihak umum.....haih... Tipikal Malaysian... Suka bergaduh sesama sendiri dari bersatu memperjuangkan hak yang sepatutnya dituntut....

Senang citer... Freemason menyerang kepada individu... Individu yang mempunyai kuasa... Yang lemah imannya... yang sanggup membuat apa sahaja demi periuk nasik dia... bukan untuk kita nie... tapi untuk depa sendiri... Golongan yang mahu mengekalkan geng kaya supaya kekal kaya dan makin kaya... geng miskin supaya kekal miskin dan tetap miskin... Golongan yang menyokong dasar British - Pecah dan perintah... Golongan yang mahu melihat negara Malaysia nie kekal dengan keruntuhan akhlak yang semakin meruncing nie.... Golongan yang sangat suka mendengar statistik kelahiran anak zina seramai hampir setengah juta di Malaysia nie (yang tercatat, yang tak sempat catat yang dibuang tu belum kira ok...).... Golongan yang suka melihat anak-anak muda terloncat macam beruk di pub-pub dan disco tanpa setitik keimanan pun dalam hati... Golongan yang suka melihat anak-anak muda bergaul secara bebas berkepit sana-sini tanpa segan silu... Itulah yang diinginkan musuh Islam ini....

Ada aku cakap mana-mana parti? Tak...sebab aku takde bukti kukuh...dengar-dengar citer tu ada... tapi dari duk dengar khabar angin...baik kita sendiri yang menilai dengan apa yang sudah terjadi... Melihat sendiri ciri-ciri pemimpin setiap parti yang ada... menilai sendiri sejauh manakah kebenaran perjuangan depa... Kita ada akal dan fikiran... kita ada iman dan amal.... Gunakanlah untuk mendapatkan kebenaran dan kepastian... Kita dah ada internet.. sumber info dah banyak... yang mana suka menipu sana sini... yang suka memburuk-burukkan orang... suka menghasut.. suka menzalimi orang lain... Semua kita dapat tahu dah... Tepuk dada tanya iman masing-masing je... Betul ke kita nie sayangkan agama? Atau sekadar melepaskan batuk di tangga sambil menggaru-garu daki-daki yang sudah ada?

Insya Allah ....Allah akan bagi petunjuknya... Jangan taksub...jangan jadi buta... Jadilah seorang yang bijak... jadilah seorang yang berfikir secara ilmiah...yang berpandukan ajaran Al-Quran dan Sunnah... We are Malaysian... Dari sejarah kita tahu... kita pernah menjadi yang terbaik di dunia nie...Apa salahnya kalau kita menuju ke arah menjadi yang terbaik sekali lagi...Terbaik dari segi ekonomi, teknologi, akhlak dan sahsiah diri...;)

P/S: Entri pencerahan minda... sebarkan jika sayangkan negara kita... Jangan jadi macam anak patung...ikut sahaja apa yang disuruh tuan patung... Jadilah seorang manusia yang berguna...

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785