Tuesday, June 26, 2012

Gelagat Anak Kecilku - Suka Lagu ABC..

Anak aku nak masuk 5 bulan.... Dah banyak bebenor dah gelagat lucu dia dah tunjuk.... Kalau main dengan dia....komfem si ayah dan si maknya gelak-gelak jer.... Hadoi.... kekadang tensen pun buleh hilang...Ye la... balik opis dengan masalah yang berbangkit.... Sampai je rumah.... dapat tengok aksi anak aku yang mencuit hati tu... Hilang terus stress....ha ha..

Ni ler salah satu contoh gelagat yang sempat aku amek video.... Rupa-rupanya anak aku nie suka lagu ABC... ha ha ha... Aku perasan bila nak diamkan dia yang tengah duk nangis.... Dan aku pun terambek la video nie.... 

video

Haa.... sekarang tu ler cara-cara nak senyapkan anak aku.... Tapi sekarang dah banyak versi... kekadang lagu ABC.....kekadang lagu nasyid subhanallah tu...yang nasyid "Allah...Allah" pun anak aku suka jugak.... Kirenye lagu-lagu yang mendamaikan la... Pasang lagu rock tak mau....Bising kot! ha ha

Satu lagi yang dia suka.... tengok apa-apa rancangan TV yang close-up muka dekat-dekat... Haaa.... kalau dapat tengok rancangan macam tu....tegur pun tak mau dilayannya.... Contohnya citer-citer yang ada tayang muka dekat-dekat... Yang kecik-kecik tak mau....huhu...

Itula orang kata.... anak adalah CAHAYA MATA sesebuah keluarga.... memang betul dan amat tepat la kan.... Memang la kadang-kadang timbul tensen jugak bila anak tu buat hal... buat perangai... Tapi Wife aku selalu cakap.... dia nangis mesti ada yang dia rasa tak selesa.... Kita la kena pikir apa masalahnya... Bila dah selesai perkara yang tak selesa tu.... Dia mesti akan kembali menghiburkan hati kita.... Ni yang sayang lebih nie kat wife nie... hihihi

Ok ler... Kalau ada perkara yang menarik lagi....aku akan upload lagi.... Sesungguhnya anak itu adalah salah satu REZEKI ALLAH kepada kita.....kan? :)

P/S: Kejap je dah masuk 5 bulan.....

Thursday, June 21, 2012

Vaksin RotaTeq dan Rotarix Untuk Rotavirus Adalah Haram !!


Vaksin untuk penyakit rotavirus yang menyebabkan muntah dan cirit birit di kalangan kanak-kanak adalah HARAM ?? Betul ker? Sape yang cakap? Ok..... berita nie sudah disahkan oleh pihak JAKIM sendiri.... 

Sape sangka... vaksin yang digunakan untuk kes rotavirus difatwakan haram oleh JAKIM.... Vaksin yang dikenali sebagai vaksin RotaTeq itu dikatakan mengandungi unsur babi dalam proses penghasilannya.... Boleh dilihat di link yang diberi 


Selain itu juga.... vaksin Biothrax juga mengandungi unsur babi dalam proses penghasilannya.... Vaksin Biothrax nie digunakan sebagai imunisasi atau suntikan pelalian bagi membantu melindungi daripada jangkitan anthrax.

Hukum haram diberi kerana atas faktor berikut: 
  1. Tidak darurat
  2. Terdapat bahan alternatif lain selain unsur babi [Jika memang takde langsung, barula tidak haram]
  3. Tiada sokongan yang kuat membuktikan rakyat Malaysia WAJIB memerlukan kedua-dua  vaksin nie..
Fatwa nie sudah dikeluarkan pada tahun 2008 lagi... Tapi pada awal tahun 2012...ada banyak kes pasal rotavirus menular di kawasan Perak kalau tak silap... So...dicadangkan bayi yang baru lahir mengambil vaksin nie balik... Tapi adakah sekarang betul-betul memerlukan? Apa kata perkara nie dibincangkan balik... Ataupun silalah mengkaji dan mencari alternatif lain selain unsur babi nie... Tau la babi nie haiwan yang sangat produktif kan.... MURAH dan SENANG DIDAPATI!!

Ada satu lagi vaksin untuk Rotavirus nie.....Nama dia Rotarix... Tapi dengar citer sama juga kes nya.... ada unsur babi juga.... Haiya..... Semua ada babi.... Itu baru vaksin... Tak sentuh pasal minyak wangi lagi.... huhuhu

Untuk penjelasan lebih lanjut pasal fatwa tu.....boleh bukak link yang diberi kat atas tu..... 

P/S: Ini baru vaksin RotaTeq dan Biothrax.... Vaksin lain caner yer..... Rasanya banyak yang ada unsur babi nie... huhu

Islam Mundurkan Perkembangan Pembangunan dan Teknologi !!


Sains dan teknologi adalah satu perkara yang sangat femes pada zaman sekarang.... Kebanyakan ibubapa berbangga jika anak-anaknya hebat dalam dunia sains dan teknologi.... Sehinggakan ada yang sanggup meninggalkan ajaran agama Islam demi mengejar ilmu sains dan teknologi... Alasan depa... Sains dan Islam tiada kaitan! Dan lagi teruk...ada di kalangan depa nie mengatakan....yang Islam nie memundurkan perkembangan pembangunan dan teknologi!! 

Sedara-sedari adik kakak cikebum cikebum sekalian.... Sangat SALAH kalau itu yang korang fikir... Kalau dikatakan sains dan teknologi nie tidak selari dengan agama.... Sangat la SALAH.... Sebab.... Ideologi yang sebenar-benarnya ialah.... Sains dan teknologi adalah salah satu cabang ilmu yang sangat digalakkan dalam Islam... Dan sangat berkait rapat....

Kenapa diriku yang hina nie kata macam tu sedara sedari cikebum cikebum sekalian.... Sebab sememangnya ilmu sains dan teknologi ada dinyatakan dalam Quran..... Kejadian bulan dan bintang.... kejadian langit dan bumi.... peredaran matahari... kejadian awan dan kilat... teknologi pembangunan infrastruktur.... semuanya ada dinyatakan... Cuma menunggu kalian semua menterjemahkannya untuk dijadikan sumber ilmu sains dan teknologi....

Masalahnya.... kita semua tak cuba nak kaji ilmu yang dah buta-buta termaktub dalam Quran yang suci tu... Ramai yang anggap.... baca Quran nie cuma satu amalan ibadah semata-mata... Anggap tak perlu nak mendalami sangat kalau nak jadi engineer atau bidang kerja yang selain bidang agama.... Sesape yang nak jadi ustaz jer yang patut mengaji lebih pasal Quran.... SALAH la der! SALAH! 

Golongan cerdik pandai zaman kegemilangan Islam dulu.... Semuanya hebat dalam bidang masing-masing seperti bidang perubatan, kejuruteraan dan matematik... Dan juga mereka hebat juga dalam ilmu agama termasuk dapat menterjemahkan Quran dengan sebaik-baiknya... Sebab tu kebanyakan dari mereka juga dikatakan AHLI FALSAFAH terulung.... Sebab mereka juga hebat dalam ilmu di dalam Quran.... Kenapa mereka hebat dalam bidang masing-masing tu?? Sebab mereka mengkaji bermula dari ilmu yang dijumpai dalam QURAN!! 

Nampak tak senario yang sangat berbeza dengan zaman kita nie.... Cendekiawan dulu memulakan research atau mendalami ilmu mereka bermula dari maksud yang tersirat di dalam Quran.... Bermulanya pencarian ilmu duniawi selepas mereka mendalami Quran... Sebab Quran juga adalah satu kitab ulung... raja segala ilmu... jurnal segala jurnal... ensiklopedia segala ensiklopedia.... Tapi sekarang lain...cuba korang letak dekat rujukan asal tesis atau hasil kerja korang tu... Dari Quran.... Mesti ramai yang cuba bangkang kan? 

Ok.... tu pasal Quran.... Ada jugak yang cakap.... Bila dah mendalami ilmu agama... Korang akan tinggalkan pembangunan dan teknologi... Semua dah tak penting... Semuanya akan jadi mundur.... Apa jawapan aku..... IT IS NONSENSE!! Mengarut.... Bull..... Bull ape dah.... bullsh..... bullsh..... Haa.... Red Bull!! Islam tak menyuruh umatnya jadi mundur.... Tak menyuruh umatnya jadi ketinggalan zaman..... Jangan ditipu dengan agenda barat yang cuba mengasingkan ilmu sains dan teknologi dengan agama.... 

Di mana buktinya? Kita berbalik ke zaman kegemilangan Islam... zaman empayar Uthmaniyyah.... Perkembangan teknologi pada masa itu sangat pesat di dalam dunia Islam berbanding dunia barat.... Di Eropah masih lagi dalam era Dark Age... Sedangkan di dunia Islam.... ia adalah zaman Golden Age... Zaman kegemilangan ilmu sains dan teknologi..... Sape tau? Sebab tu pentingnya tau sejarah....

Pada zaman Golden Age nie.... zaman pemerintahan Islam yang tidak berlandaskan sistem barat lagi [demokrasi, autokrasi, birokrasi, dan segala jenis si-si nie...semua tak wujud lagi di dunia pemerintahan Islam].... Zaman pemerintahan Islam di bawah satu kerajaan hampir satu pertiga dari keluasan bumi nie... Zaman nie la banyak ciptaan-ciptaan kejuruteraan baru direka... Zaman nie la ilmu perubatan pesat berkembang.... Zaman nie la teori-teori algorithm banyak dirumuskan.... Zaman nie juga banyak ilmu arkitek terbina dengan gahnya... Senibina Islam yang ada sekarang kebanyakannya lahir pada zaman ini.... Ilmu astronomi banyak diterjemah untuk kegunaan semua manusia....Bukan untuk orang Islam semata-mata.... Mana nak letak alasan Islam itu mundur??

Kita perlu faham.... Segala ilmu yang kita belajar ada kaitannya dengan agama.... Segala apa yang dinyatakan dalam Quran ada maknanya.... yang tersurat dan yang tersirat... Hadis pun sama.... Memang salah jika ada yang kata.... Nak jadi engineer...tak perlu alim... Nak jadi arkitek...tak perlu alim dalam agama... Nak jadi peguam...tak perlu alim juga....Nak jadi ustaz baru boleh alim.... Sesape yang berpandangan macam nie... Korang SUDAH DIRACUNI HASUTAN GOLONGAN ANTI-ISLAM... 

Bagi aku... korang nak jadi apa pun..tak kira la bidang professional ker tak... Sekadar jadi petani je ker... atau sekadar menoreh getah....Semuanya kena ALIM dalam ilmu agama.... Sebab ilmu agama WAJIB diketahui oleh semua golongan..... Dan ironiknya.... Lagi tinggi jawatan kita [ tinggi ilmu dunia] ...... sepatutnya .... lagi tinggi ilmu agama kita... Tapi sekarang.....lagi tinggi ilmu dunia [jawatan tinggi]...lagi rendah ilmu agama.... Satu perkembangan yang patut diubah demi kemakmuran generasi akan datang....

P/S: Masih belum terlambat nak mendalami agama... Belajar slow-slow...Insya Allah :)

Thursday, June 14, 2012

Yang Mana Korang Mahu Dan Tak Mahu..


Ermm.... nie kesimpulan yang aku dapat selepas termenung beberapa saat selepas keletihan menyiapkan beberapa kerja pasal projek Master aku... Pasal kita semua.... yang mana kita mahu dan tak mahu... Sebelum diciterkan lebih banyak.... Elok la aku bagi satu hadis yang berbunyi walaupun kat dalam blog nie takde sumber bunyi-bunyian....

"Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk dalam golongan kaum itu," (Imam Abu Daud, Ahmad bin Hanbal)

So.... kita tengok apa yang kita SEBENARNYA mahu dan tak mahu...

Bila orang kapiaq sambut Valentine day..... Kita MAHU SAMBUT.. Suka sangat la bab-bab ni kan..

Bila orang kapiaq sambut April Fool... Kita pun MAHU SAMBUT.. Nama pun dah FOOL... nak jugak sambut...

Bila orang kapiaq sambut hari Mothers Day... Kita dengan nekadnya MAHU SAMBUT.. Logiknya tak salah..

Bila orang kapiaq sambut Halloween... Kita MAHU SAMBUT jugak... Nampak happening!

Bila orang kapiaq sambut MASQUERADE DAY.... Kita pun MAHU SAMBUT... Nampak hebat dan best bila dapat pakai topeng...

Bila orang kapiaq sambut bla bla bla... Kita pun terketaq-ketaq MAHU SAMBUT bla bla bla jugaaak.... Sebab ikut trend semasa katanya.....

HAIHHH....cuba banding dengan yang bawah nie.....

Bila ISLAM suruh solat lima waktu sehari semalam.... Kita TIDAK MAHU... Luaran hangguk...dalam hati melaung-laung tak mahu!

Bila ISLAM suruh baca Al-Quran... Kita TIDAK MAHU... Padahal segala ilmu ada dalam tuu..

Bila ISLAM suruh TUTUP AURAT... Kita TIDAK MAHU.... alasan panas... tak ikut perkembangan fesyen.... 

Bila ISLAM suruh laksanakan HUKUM ALLAH ( Hudud sebagai contoh)... Kita TIDAK MAHU... Sebab nanti ramai la yang takde tangan kene potong [Alasan si bangang]

Bila ISLAM suruh perbanyakkan zikir dan solat sunat... Kita TIDAK MAHU....sebab terlalu sibuk dengan kerja dunia... Siap kutuk lagi...

Bila ISLAM suruh JAUHI ZINA... Kita TIDAK MAHU jugaakk.... Sebab camne nak kapel nanti... Tak syok la kan takleh dating....


Ok.....cuba korang baca hadis kat atas tu.... dan bandingkan dengan yang mana korang mahu dan tak mahu.... Cuba renungkan dan tanya diri masing-masing.... Korang tu menyerupai golongan KAPIAQ kaa..... golongan MUSLIM.... AKu tak mau tuding jari kat sapa-sapa...Tapi korang sendiri yang tentukan.....

Yang mana ke arah KAPIAQ tu.... Jangan risau.... Ada masa lagi nak bertaubat.... Bila??? Masanya adalah selepas habis baca entri aku nie!! Terus TOBAT!! Tak payah nak tunggu-tunggu... Mana tau lepas nie dah mati.... Hanya Allah sahaja yang tau..... :)

P/S: Yang mana dah termasuk golongan MUSLIM...jangan takabbur.... Sila teruskan amalan... Semoga diberkati...Aminn....:)


Tuesday, June 12, 2012

Jus Katak !! Ubat Kuat [ Viagra] Orang Peru

Ermm....Sedapnya dia minum jus katak.....
Dunia nie besar beb..... Macam-macam benda pelik berlaku di dunia nih.... Dari hujung benua Eropah hingga la ke benua Amerika Selatan...... Banyak karenah dan budaya masyarakat setempat.... Dan salah satu yang menarik perhatian aku ialah....Jus Katak dijadikan ubat kuat masyarakat Peru!!

Cara depa minum jus katak nie.... Depa blend katak tu dengan campuran herba dan madu... Pastu depa buat macam coconut shake gitu.... Pergh!! Shake! Shake! Shake it like u wanna drink it! Ha ha ha.... Dan sememangnya menjadi amalan sejak zaman berzaman dengan meminum jus katak nie....Dipercayai adalah ubat kuat atau viagra depa nie! Wow..

Kalau suruh aku minum....tobat aku tak nak minum wei..... Katak nie haiwan dua alam.... So tak buleh makan... Kalau dah terdesak sangat yakni darurat...baru ler dimasukkan dalam list menu santapan kebuluran aku....Kalau tak.....jangan harap la...


Tapi kan.... ada masyarakat memang biasa makan katak nie... Bukan saje jus katak macam nie... Tapi makan macam ayam KFC gitu.... rasanya macam........ Aku mane la tau kan... Sebab aku tak makan! 

Kepada sesape yang nak mencuba viagra orang Peru nie.... Sila la ke Peru... Kat Malaysia takde... he he he... Dan lagi menarik.... ada citer mengatakan ada pasangan yang bertahun-tahun tidak dapat anak... Selepas mengamalkan meminum jus katak nie.... Akhirnya dikurnia seorang anak lelaki.... Dan anak itu suka melompat macam katak..ha ha....

P/S: Entah-entah ada yang dah buat jadi pil kan..... Kita pakai telan jer...huhuhu