Monday, April 30, 2012

[PANAS BERAPI!!] Fakta [Auta?] Tentang Muslim di Malaysia

bukan aku punyer gambar....
Dalam berpuluh-puluh tahun diriku ini melayari kehidupan ini...Maka banyak lah songeh-songeh atau asam garam halus yang di tempuhi... Apa aku mengarut nie?? Ni mesti terikut-ikut drama ni kan.... Kuatnya pengaruh TV nih.... he he he... Ada maksud tersirat di situ.... Okeh.... Aku nak citer la kat korang sumer pasal fakta [auta?] tentang muslim di Malaysia nie... Orang arab selalu puji...kata muslim di Malaysia bagus.. berilmu tinggi... Ikon muslim seluruh dunia...kononnya ler... Tapi nie la fakta [auta?] yang sebenarnya... untuk muslim dan muslimah di Malaysia... Malas nak taip muslimah...panjang sikit berbanding muslim....kire umum la yer perkataan "muslim" kat bawah tu yer..he he he
  • Kebanyakan muslim di Malaysia mendapat straight A's untuk result PMR dan SPM nya... tapi berapa kerat jer yang boleh diberi gred A untuk amali solatnya.... Mesti ada fail di mana-mana... Try test tengok !!
  • Kebanyakan pelajar muslim di Malaysia hebat bertutur dalam bahasa inggeris.... Pergh...cair kot... Tapi berapa kerat jer yang boleh membaca Quran dengan lancar.... tergagap-gagap macam orang kena sampuk ajer... bagi surah Al-Kauthar pun setengah jam baru habis....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia berjaya hingga ke peringkat Universiti... sampai ke Master dan PhD pun ada.... Tapi berapa ramai jer yang boleh jawab bila ditanya pasal doa keluar tandas.... Basic tu bai.... fardhu ain sekolah rendah.... he he he
  • Kebanyakan muslim di Malaysia mengaku dirinya Islam.... Tapi berapa kerat jer yang buat apa yang disuruhnya....tutup aurat...hormat jiran tetangga... tak tinggal solat... Apa... ingat Islam nie macam kad IC jer ek?
  • Kebanyakan muslim di Malaysia hebat berhujah tentang politik...tetapi hanya berapa kerat jer yang betul-betul faham akan politik...Kebanyakannya... suka-suka jer....folo yang berkepentingan...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia suka jadikan agama sebagai hujah bila tersepit dalam sesuatu situasi... tapi berapa kerat jer yang amalkan ajaran agama ketika senang lenang...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia hebat menghafal lagu... bahasa Korea pun boleh hafal!!  Tapi berapa kerat jer yang menghafal surah-surah dalam Quran... Surah Al-Baqarah memang terkentut la korang nak hafal kan...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia suka menegur sapa sahabat taulannya... Hey la... Wasssap la... Hoi la... Tapi berapa kerat je yang menegur dengan didahulukan ucapan salam.... Assalamualaikum.. yang bermaksud SEJAHTERA LAH KE ATAS KAMU.... kan elok sangat tu....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia memang ikut sunnah Nabi makan dengan tangan kanan.... Tapi berapa jer yang baca bismillah dulu sebelum makan.... baca doa makan lagi bagus....Hormat sikit rezeki tu....sape yang bagi..
  • Kebanyakan muslim di Malaysia sukakan keamanan dan keharmonian... Tapi ramai dari mereka suka mengumpat, bergosip, dan mencarut sesuka hati..sedangkan perbuatan tu tidak menuju ke arah keamanan dan keharmonian....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia tidak miss solat Jumaat dan solat hari raya.... Tapi berapa kerat je yang tak miss lima solat utama seharian tu... Sanggup tinggal solat semata-mata nak hadir ke meeting atau berdating.....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia menyokong zina itu haram... tapi ramai jugak yang belum kahwin keluar berpelukan dengan "gewe"nya atau girlfrennya.... Malah marah bila orang tegur ketika tengah syok berdating....hipokrit ek...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia berpuasa di bulan Ramadhan... Tapi berapa kerat je yang betul-betul berpuasa seperti puasa penglihatan [tak tengok aurat orang lain], puasa pendengaran [tak dengar lagu-lagu melalaikan], puasa percakapan [tak mengumpat, mencaci, mencarut, memaki hamun]....Kebanyakan puasa sekadar berlapar perut jer... Silap-silap ada "gastrik"...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia sanggup berhimpit-himpit untuk tengok konsert... Tapi berapa jer yang sanggup berhimpit ketika solat berjemaah di Masjid...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia nie sanggup keluarkan belanja sampai berhutang demi ipad, rumah mewah, kereta besar... tapi berapa je sanggup keluarkan belanja untuk bayar zakat-zakatnya... Adaaaa jer alasan...
  • Kebanyakan muslim di Malaysia kejarkan jenama baju mahal, tudung cantik yang marvellous... kasut tumit tinggi...nak menunjuk punya pasal..Tapi berapa jer yang kejarkan jumlah halafan surahnya... hafalan doanya...amal ibadatnya...sebab takleh nak menunjuk ek....
  • Kebanyakan muslim di Malaysia sokong Islam itu agama yang benar... tapi berapa kerat jer yang menyokong hukum-hukum suruhan agama islam tu... Apa... Islam tu benar... hukumnya tak benar? Pelik sungguh.... Hok aloh...
Hah...... itulah fakta [auta?] tentang muslim di Malaysia..... Memang kalau tanya secara face to face.... depa nie dengan menepuk dadanya....akan mengaku Islam adalah agamanya.... Tapi............ tepuk dada ajer buat apa abang dan akak oi.... 

Contoh paling senang..... nak buat kek... nak buat kek kena la ada ramuan dan cara-caranya kan.... Tak ikut segala ramuan dan cara-cara tu...memang tak jadi....Bila orang lain tanya korang... Korang mengaku yang korang nie pembuat kek yang handal.... maka bila disuruhnya buat sebijik kek.... Korang pun campur la minyak tar jalan... campur nasi basi... ambik pasir... pastu blend sampai patah mata pisau blend... Pastu goreng dalam kuali!! Itu ler contoh paling senang orang yang mengaku Islam...tapi tak amalkan ajaran Islam.... Ada paham?? 

P/S: Semoga ada yang membaca entri tak senonoh nie...terbuka pintu hatinya kembali ke jalan yang benar... Sebar-sebarkan....

Sunday, April 29, 2012

Isu Panas BERSIH : Siapa Salah?


Semalam penuh dekat wall FB aku pasal isu BERSIH 3.0.... Dari live streaming yang tak berapa nak streaming kepada gambar-gambar yang di snap semasa kejadian... Semua ada pendapat masing-masing... semua nak menegakkan pihak masing-masing.... Semua nak betulkan kehendak diri masing-masing... Tapi siapa yang salah sebenarnya? dan yang lebih penting... sape yang benar?

Jawapan aku senang.... hanya mereka yang betul-betul terlibat sahaja yang tau siapa yang salah.... Siapa pijak siapa dulu... sape yang start provok dulu... siapa yang tak tahan amarahnya dulu...Sebab kita jangan judge apa-apa hanya sekadar melihat gambar-gambar atau video yang separuh jalan sahaja! Kita tak tau apa-apa pon! Nampak sangat kita nie senang nak dipermainkan..... Jangan jadi puppet la der...

Aku bagi contoh la... aku ingat lagi celoteh si Russel Peter.... Dia bagi satu situasi siaran berita... Pasal terrorism di Al-Jazeera... Dia tunjuk gambar kereta terbakar... dan lepas tu tunjuk orang arab seperti merusuh... Then lepas tu dia tanya...What do you think? Situasi kedua... berita dari blog...dia tunjuk video kereta accident... langgar budak kecik...hancur kepalanya... lepas tu tunjuk gambar lelaki cina yang bengis... Then dia tanya lagi....What do you think?

Maka berbagai versi spekulasi akan timbul hanya dari gambar-gambar tadi kan? Sebelum tu...apa yang sebetulnya korang pikir pasal dua situasi tu... Seriously secara jujur.... Situasi pertama pasal terrorist di tanah arab... Situasi kedua pasal kereta accident langgar budak.... Apa yang korang pikir? 

Sebagai contoh....Ni kisah sebenar di sebalik gambar.... tentera Amerika telah membedil sebuah masjid tapi tersasar terkena kereta... kereta tu terbakar... Dalam kereta ada seorang warga negara arab... Maka marah la orang-orang arab.... mereka cuba menghalau tentera Amerika dari mara ke arah mereka...dan juga ingin membantu menyelamatkan orang arab dalam kereta tu... Siapa terrorist yang sebenarnya... Orang arab [seperti yang ditunjukkan di gambar] atau tentera Amerika [yang langsung tak ditunjukkan] ??

Situasi kedua.... orang cina tu sakit perut... sebab tu muka agak bengis... menahan sakit di perutnya... tengah memandu laju di jalan yang lengang... tetiba seorang budak melintas tanpa melihat kiri kanan jalan.... Maka terlanggar la budak tu.... Siapa yang salah? Orang cina yang sakit perut atau budak tu yang tak tengok dulu sebelum melintas??

Tu contoh perbezaan spekulasi dengan kisah sebenar..... Tidak semestinya gambar yang dipaparkan akan menunjukkan kisah sebenar di sebalik kejadian... Siapa yang tau sebenar-benarnya?? Hanya mereka yang betul-betul terlibat je tau.... Jadi buat apa kita nak berspekulasi benda yang tak pasti? 

Satu lagi masalahnya bila timbul isu macam nie.... Si cerdik pandai negara akan mula memutar belit isu ini dengan kehebatan dan kepetahan berdebat dan berhujah.... Siapa yang pernah join pertandingan debat? Dalam dunia debat... takde benda yang salah dan yang benar.... Siapa yang lebih hebat membentangkan hujah...dialah yang BENAR! Dan itu ler situasi yang berlaku di negara kita nie.... Bagi aku.... ianya sangat SALAH!!

Sebab tu aku ragu-ragu dengan sistem sekarang.... bukan kerana aku tak setuju...aku sokong akan sistem demokrasi... tapi sistem nie bergantung kepada rakyat tu sendiri.... Kerana ia bergantung kepada jumlah majoriti pengundi.... Siapa yang dah nampak maksud aku nie?

Maksudnya macam nie... Pemilihan pemimpin dibuat berdasarkan majoriti pengundi.... Dan sebelum mengundi.... dibenarkan calon tu berhujah dan berdebat.... Berkempen untuk menjual diri kepada pengundi.... Jadi isu-isu macam nie la nanti yang akan dijadikan hujah nak tembak pesaing depa nanti... Jika takde isu.... isu seperti ini boleh diada-adakan sahaja!! Cuma perlukan pencetus atau trigger.. dan lepas tu akan ada dominos effect yang berlaku.... Maka jadilah isu....Nampak tak ?

Ok.... bila tiba waktu memilih... bergantung kepada diri korang masing-masing.... Adakah hujah sipulan bin sipulan lebih baik dan lebih menyakinkan dari yang sorang lagi? yang mana korang rasa lebih menguntungkan korang.....Itu la nanti korang pilih kan? Maknanya bergantung kepada korang jugak la kan.... 

Sekarang kita pergi lebih mendalam..... Kalau 51% yang mengundi tu menyokong kejahilan [menyokong rasuah, tamak haloba, tak suka agama dan lain-lain].... 49% lagi menyokong kebaikan...Agak-agak sape menang? Simple math nie... Jika nie berlaku.... maka kejahilan la menyelubungi negara.... Walaupun ada yang menyokong kebaikan... Ni sebagai contoh... Dan kalau la kebanyakannya dah jahil...kosong ilmu agamanya.... 90% contohnya.... Disebabkan pengaruh luar dan godaan duniawi yang sangat hebat nie.... Maka berterusan la negara dipimpin manusia pilihan majoriti kejahilan.... maka segala aktiviti yang disusun menjurus ke arah kejahilan.... So... sampai bila kebaikan nak menang? Nampak tak effect dia kalau kita sendiri yang jahil? Memang inilah yang berlaku di seluruh dunia yang mengamalkan demokrasi...

Cantik apa yang dipinta, tapi mampu ker? Hanya kita semua sahaja mampu mengubah dua permintaan yang last tu
Sebab tu aku mencadangkan... kita pakat BERSIHkan diri kita dulu.... Walaupun ada yang kata nanti akan berlaku ketidak adilan dalam sistem pengundian.... Ingat.... kita ada kuasa sebagai satu kesatuan jika semuanya dah BERSIH... Isu ketidakadilan mungkin akan hilang sedikit demi sedikit.... Apa kata kita mencuba...lebih baik dari duk mencarut dan memaki hamun sesama korang kan....

Korang dah nampak apa yang aku cuba sampaikan ? Isu BERSIH 3.0 tuu...hanya mereka yang betul-betul terlibat je tau.... Usah duk percaya sangat gambar-gambar dan video separuh jalan yang ditayangkan di TV...di blog... di mana-mana sahaja.... Ia cuma menimbulkan satu spekulasi yang tak de penghujungnya.... Biarkan isu itu menjadi satu pengajaran.... Iaitu dalam sistem demokrasi yang ada sekarang nie.... Pembersihan sistem takkan terjadi sekiranya korang sendiri yang tak bersih... Lebih-lebih lagi yang memegang kuasa dalam sistem pengundian nanti.... Jika kereta dah ok...kita pulak yang tak reti nak pandu...takde guna jugak kan..


Sememangnya dunia nie memang tak adil... Sebab tu Allah sediakan hari akhirat.... Kerana hanya di akhirat sahajalah yang betul-betul adil.... Selagi manusia dikuasai setan-setan...dikuasai kekayaan harta dunia... Selagi tu ler benda nie akan berlaku.... Berhimpun la sampai BERSIH 150.0 sekali pun... Takkan jadi punyer... Baik diusahakan dari peringkat bawah.... Tanamkan sifat-sifat mahmudah dalam setiap insan... Buangkan sifat mazmumah..... Insya Allah...Allah akan membantu pejuang-pejuang-Nya... Akan ada jalan penyelesaiannya... Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa...Dengan kuasa-Nya... dunia Islam akan kembali mekar di dunia nie....Kita cuma perlu berusaha bersihkan diri sendiri...keluarga...anak-anak...jiran tetangga... sahabat handai... Semoga semuanya menjadi manusia yang beriman... :)

Aku tak sokong perhimpunan macam nie.. Aku cuma sokong keadilan mengikut panduan kitab Al-Quran dan hadis... Alangkah indahnya jika kepimpinan Islam sekarang mencontohi cara pemerintahan Islam ketika zaman kegemilangannya....:)

P/S: Sebarkan jika setuju.... semoga takde perbalahan berterusan..

Saturday, April 28, 2012

Bersih 3.0 - Fakta Tak Berapa Bersih


Hari nie, 28 April 2012 telah berlaku satu perhimpunan di Dataran Merdeka... Perhimpunan BERSIH 3.0.. Ramai kot yang hadir berhimpun memakai baju kuning.... Perjuangan mereka adalah untuk membersihkan sistem demokrasi di negara nie.... Tapi ada jugak yang tak berapa nak bersih... Jom tengok fakta bercampur auta nie....

  • Ramai yang berhimpun menyebabkan hampir semua berpeluh sampai membasahkan ketiak masing-masing... Bau masam menyelubungi seluruh Dataran Merdeka..... 
  • Kesesakan lalulintas menyebabkan terkumpulnya gas-gas karbon monoksida yang banyak di satu tempat... Pencemaran alam sekitar la kirernyer...
  • Mungkin ada yang sanggup bangun pagi semata-mata nak berhimpun nie.... Terlupa nak mandi dulu...atau sengaja tak mandi sebab dah tau lepas nie kene mandi jugak.... Hampak sungguh baunyer...he he
  • Dan kerana nak berkumpul awal... mungkin ramai yang tak gosok gigi... Satu lagi amalan tak bersih berlaku....
  • Kalau ada yang merokok... lagi ler... asap rokok berkumpul dengan banyaknya di satu tempat.... boleh lemas beb!
  • Disebabkan nak berkumpul di Dataran Merdeka... ramai yang terlepas peluang di hujung minggu nie mengemas rumah masing-masing yang bersepah tu.... Tak berapa bersih jugak nie....
Itu la fakta bercampur auta yang berlaku disebabkan perhimpunan BERSIH 3.0.... Sesungguhnya gurauan itu satu proses mengubat hati....he he he... Benda serius tak perlu la serius memanjang kan... Lagipun sebersih mana pun cuba dikecapi....takkan menjadi bersih jika kita sendiri yang tak bersih... Cara nak bersihkan diri.... ialah mengikut amalan yang disuruh-Nya dan mengikut sunnah Nabi.... 

P/S: Kalau kat Thailand...baju merah... Di Malaysia...gelombang baju kuning kot..he he he..

Friday, April 27, 2012

Pemain Bola Sepak Malaysia Tiada Bakat


Sebelum aku nak mengupas pasal bakat nie.... ada baiknya kalau korang imbas rentetan sejarah bola sepak Malaysia nie.... Dulu kala..... negara kita nie kiranya kuasa besar Asia dalam bola sepak.... Sama taraf dengan pasukan Korea Selatan sekarang kot... Sehinggakan nama-nama pemain negara menjadi sebutan pemain negara lain.....Betapa gerunnya...

Tapi sejak akhir-akhir nie..... pasukan negara makin merudum dan makin merudum.... Sampai satu tahap... pasukan negara kita dah jadi pasukan belasahan Asia... Dan lebih teruk... bukan lagi menjadi kuasa besar dalam Asia Tenggara.... Ape cer?

Dalam dua tiga tahun kebelakangan nie...Nampak sedikit peningkatan dalam mutu permainan pasukan negara kita yang kini lebih dikenali sebagai Harimau Malaya... Berjaya kembali menjadi status kuasa besar Asia Tenggara....Tapi masih di tahap pasukan biasa-biasa dalam peringkat Asia... Persoalannya...betul ker pasukan negara (Harimau Malaya) makin hebat atau....adakah mutu permainan Asia Tenggara sendiri makin jatuh? Kan kedudukan ranking dunia yang menjadi bukti...


Ramai berpendapat.... negara Malaysia adalah satu negara yang kecil... Peratusan penduduk yang kecil menyebabkan taburan kebarangkalian untuk melahirkan bakat besar dalam arena bola sepak sangat la tipis... Ye ker? Boleh dijadikan alasan ke pasal kepadatan penduduk? Atau lebih tepat... betul ker pencarian bakat dari jutaan penduduk nie?? ...atau hanya dari segelintir sahaja....

Ada juga menyalahkan pasal kemudahan-kemudahan latihan di Malaysia sendiri.... Tidak sama level nya berbanding di negara lain.... Padang dikatakan sangat la teruk.. Bola asyik bumping kalau nak buat low pass... Keadaan padang yang selalu basah disebabkan hujan juga selalu dipersalahkan... Boleh ker salahkan cuaca macam tu? Bukan ke benda macam tu menjadi cabaran tambahan untuk setiap pemain melatih skill mengawal bolanya lebih mantap? Kan?

Sebelum aku nak bagi pertanyaan yang lebih....Lebih baik kalau aku imbas zaman aku masa kecik-kecik.... Dan aku rasa mungkin ini punca utama kenapa pasukan bola sepak negara tak bangun-bangun sampai ke hari nie..... Semuanya bermula di zaman kanak-kanak.....


Aku dulu pernah la mewakili sekolah... Tapi level biasa-biasa jer... peringkat zon senang citer... he he he... Sebab sekolah aku dulu ramai pemain berbakat... Termasuk si Fizo Omar.... Korang kenal kan sape dia? Sekarang dah jadi artis... Aku ingat lagi.... sekolah aku masa tu menang sampai ke peringkat daerah... Dan ramai yang dipilih mewakili negeri untuk pasukan bawah 12 tahun... 

Lepas tu masuk ke sekolah menengah.... Sekali lagi aku mencuba nasib nak mewakili pasukan sekolah.... Memang terpilih tapi sebagai subtitute jer...hu hu... Sekali lagi ramai pemain yang sangat berbakat.... Walaupun akademik kebanyakan dari depa tak cecah level yang memberangsangkan...Tapi bab bola memang ada kelas yang tersendiri....

Dari ramai pemain di sekolah menengah tu.... hanya separuh je yang bermain di peringkat sekolah rendah dulu kekal beraksi di padang.... Separuh dah mula berhenti mencuba nasib dalam arena bola sepak....Dan yang berhenti kebanyakannya mempunyai bakat semulajadi yang tinggi.... Tak tau kenapa diorang dah tak nak main... Mungkin ibu bapa nak depa fokus lebih ke arah akademik kot..... Atau mungkin kerana faktor kawan....lebih suka melepak dan merayau-rayau mencari gadis... Terjebak dengan masalah sosial...

Di peringkat sekolah menengah... Pasukan sekolah masih kekal sebagai kuasa besar daerah... Dan sampai ke peringkat suku akhir peringkat negeri... Not bad untuk sekolah yang bukan sekolah sukan nie.... Dan sesi latihan cuma bermain dengan pasukan kelab peringkat kampung jer.... Dan yang agak pelik jugak.... seorang pun dari sekolah aku tu tak terpilih mewakili negeri... Padahal ramai coach-coach dari sekolah-sekolah yang bertanding meramal dua tiga orang memang berhak bermain untuk negeri... Adakah kerana faktor akademik? Sepatutnya tidak dijadikan alasan kan....:)

Bila semua dah besar...dah remaja... ada yang masuk Universiti...ada yang masuk Politeknik... ada yang tak sambung pengajian... Aku masih lagi bermain bola sepak...tapi dah start slow down sebab injury lama masa kat sekolah dulu... Aku ingat aku je yang slow down.... tapi hampir semua rakan-rakan aku zaman sekolah dah berhenti bermain bola sepak... Mengapa? Depa tak injured...depa memang berbakat... Tapi sebab apa? Bakat yang sebelum nie berkilauan di peringkat sekolah...dah makin pudar bila masuk ke peringkat dewasa....

Dan yang ironiknya... kawan-kawan yang sebelum nie tak terpilih pun bermain untuk sekolah...Depa yang lebih aktif berbanding kitorang nie.... Nampak tak ada sedikit terputusnya hubungan pencarian bakat di peringkat kanak-kanak hingga dewasa.... Hanya segelintir sahaja yang meneruskan untuk mencuba nasib hingga dewasa.... Kebanyakannya...berhenti setengah jalan.... Sekali lagi menjadi pertanyaan....WHY??

Dari situ.... aku rasa aku tau sedikit sebanyak sebabnya kenapa pasukan negara kita tak naik-naik.... Bukan takde bakat.... Ramai pemain berbakat di Malaysia nie.... Cuma tak dijaga dan dipupuk dengan baik.... Kita selalu dengar ada pelajar yang diberi biasiswa khas kepada yang hebat dalam akademik.... Kenapa tak diberi peluang yang sama kepada yang betul-betul berbakat dalam sukan?Yess kita ada sekolah sukan bukit jalil... Tapi kebanyakkannya yang dah berjaya di peringkat negeri sahaja yang terpilih di sana... Yang tercicir seperti tadi? Diabaikan begitu sahaja ker? Atas faktor apa?

Memang ada usaha mencari bakat-bakat muda...contohnya macam soccer kids... Tapi bagi aku soccer kids lebih kepada nama sahaja.... Yang kat ceruk-ceruk kampung...depa takde nyer nak datang... Sifat kekampungan menebal dalam diri...malu nak menonjolkan diri... Kita kena ada satu pasukan yang kerjanya hanyalah mencari bakat-bakat baru dalam arena bola sepak di semua tempat.... Bila jumpa jer pemain berbakat.... terus dimasukkan ke sekolah sukan... dan diberi biasiswa khas... Sebab kemungkinan besar pemain tu sangat susah kehidupannya... Mungkin kalau diselidik lebih mendalam....lebih berhak masuk dalam rancangan Bersamamu TV3 tu....

Dari apa yang aku perhatikan..... kita dah rugi ramai pemain berbakat bermula dari peralihan zaman sekolah rendah ke sekolah menengah lagi.... lepas tu hilang lagi bakat dari zaman sekolah ke zaman Matrikulasi atau Universiti..... Mungkin kerana si berbakat tu tak bijak...tak pandai...berhenti dari alam pengajian dan terpaksa bekerja untuk mencari rezeki keluarga...Lepas tu di peringkat Universiiti...hilang lagi pemain berbakat kerana tekanan dalam pembelajaran.... Begini ler akan selalu terjadi kalau tak dijaga dan dipupuk dengan baik...

Mungkin yang ada sekarang atas kerana sokongan kuat dari keluarga masing-masing... Atau yang sudah ada link tersendiri dalam sukan bola sepak... Atau sememangnya dari sekolah-sekolah sukan....Yang dilatih bukan kerana bakat semulajadi...tetapi lebih kepada usaha dan minat yang mendalam...Mungkin ada sebilangan kecil dari mereka yang betul-betul berbakat... Dari situ...cuba kita tengok bilangan yang ada kelebihan seperti nie.... berapa ribu jer dari berjuta-juta penduduk di negara nie? Kita bukannya mencari bakat dari berjuta-juta penduduk....tapi hanya dari ribuan yang mempunyai kelebihan seperti nie! 

Ada jugak yang menyalahkan sesi pemilihan pemain.... Dikatakan berat sebelah.... pilih kawan.... Atau mungkin sebab adanya faktor-faktor lain semasa sesi pemilihan pemain.... Pemain yang berbakat sudah muak dan loya dengan sesi pemilihan tidak adil nie...terus tak datang dan menyisihkan diri dari sukan bola sepak.... Setakat bersorak di kedai mamak jer mampu.... Mungkin bermain untuk pasukan kelab taman-taman perumahan sahaja untuk hilangkan gian menyepak bola...
 
Nak salahkan siapa? FAM? Persatuan bola sepak negeri masing-masing? Sistem yang ada di Malaysia nie? Atau kepada pemain berbakat tu sendiri? Kalau asyik nak cari salah..memang sampai kiamat pun tak de penyelesaian.... Aku nampak kat situ la punca utama.... bakat tidak dijaga dan dipupuk dengan baik...ada sedikit tergantung dan terputus hubungan pencarian bakat dari zaman sekolah sehingga dewasa... Mungkin pihak FAM sendiri perlu sedar akan hal nie.... Yang negara Malaysia mempunyai RAMAI BAKAT SEMULAJADI yang tinggi... Cuma bergantung pada usaha kita dan pemain tu sendiri untuk mengasah bakatnya sehingga betul-betul bersinar menjadi seorang pemain yang digeruni diperingkat antarabangsa.....

Orang kata....kalau nak maju..kena bermain di luar negara.... Kalau boleh bermain di Eropah... Senang la nanti nak jadi hebat kan.... Betul ker? Masalahnya... disebabkan ranking dunia kita yang jauh terkebelakang....Pemain kita tidak akan dipilih walau sehebat mana bakat depa.... Sangat tidak adil kan.... Buat masa sekarang...itu ler realiti... Dan itu yang sepatutnya dijadikan target utama buat masa sekarang.... NAIKKAN KEDUDUKAN RANKING DUNIA pasukan negara kita.... Tak payah target banyak... ranking ke-99 pun dah cukup! Sebab aku benci tengok tiga digit angka bila diumumkan kedudukan ranking negara kita nie... Dan lebih utama... jadikan negara kita berada di tempat pertama di Asia Tenggara mengikut ranking dunia.... Kembalikan status pasukan digeruni di Asia yang pernah kita banggakan dulu! 

P/S: Harap ada la orang kuat FAM baca entri nie...[angan-angan je la kot]


Thursday, April 19, 2012

Kesihatan Bayi | Apakah Kolik


Aku rasa ramai yang tak tau pasal apa itu kolik.... Aku pun baru tau jer sebenarnya.... Hasil dari perasaan ingin tahu isteri aku... maka akhirnya tau jugak aku pasal kolik nie.. Korang tau tak apa tu kolik? Kalau bayi korang atau bayi sedara-mara korang asyik menangis jer.... Jom baca nie....Info yang bagus untuk korang....

Kolik nie adalah satu polar tangisan yang tidak dapat dijelaskan pada bayi berusia di bawah tiga tahun yang sihat dan cukup makan.... yang tak cukup tu lain kire yer... Walaupun ada banyak perkara lain yang menyebabkan bayi tu menangis...kekadang gangguan makhluk halus pun ada... [semut, nyamuk dan sebagainya..he he] Tapi kolik nie jugak menyebabkan tangisan bayi korang tu susah atau mustahil untuk diredakan...

Tangisan bayi nie makin kerap bila dah cecah umur 6 hingga 8 minggu...dan akan berkurangan bila dah masuk umur 3 bulan.... Bermacam cara nak hentikan tangisan bayi tu.... tapi tetap tak berhenti.. Sebelum menuduh kepada gangguan makhluk halus....elok la kita menganalisis dulu kemungkinan anak kecil tu mengalami kolik...beberapa punca yang mungkin ialah:
  • Sistem saraf pusat bayi korang masih tak matang dan tak stabil - Bayi nie mungkin kurang menangis bila dibedung.... Tapi bayi sekarang mane nak dibedung kan.... Sumer suka tangan duk atas jer... Cara lain ialah tidurkan bayi dalam buaian atau didodoikan....Seeloknya dodoi dengan kalimah suci... Dapat mengaktifkan otak bayi sekali...  Bayi nie juga mungkin akan tenang juga bila diberi puting atau menghisap jari....Mengurut dengan perlahan juga mungkin berkesan.... 
  • Sistem gastrousus bayi korang masih belum matang - Kalau sebab nie.... perut bayi korang berangin atau kembung..Kalau sebab nie.... korang kena sendawakan bayi tu selepas bagi susu... yang bagi susu botol...cuba elakkan bayi hisap udara dalam botol... Cara orang tua...tuamkan perut... Kalau nak yang moden....pi jumpa doktor!
  • Alahan kepada susu - kalau bagi susu badan....kena jaga pemakanan korang jugak... Tengok dan perhatikan makanan apa yang korang makan hari tu...biasanya tak elok makanan pedas-pedas...bijirin serat tinggi...dan berkafien.... 
  • Bayi menjadi sensitif dan reaktif - Ni berlaku bila jadual tidurnya sentiasa berubah...Bayi nie selalunyer dilahirkan pra-matang..... Sebab dia sukar nak sesuaikan diri.... yang normal...rasanya takde masalah.... tapi kena perhati jugak...
Dah faham apa itu kolik? Sebenarnya pasal polar tangisan jer... Tapi susah nak ditenangkan bayi tu.... Sebenarnya orang-orang tua kita dah dapat penyelesaian dia...cuma kita je malas dan tak percaya kat pesanan orang tua.... Tuam atau tuku di perut bayi adalah salah satu caranya.... Dengan bertuam....kita membantu sistem dalam perut bayi tu bertindak dengan lebih berkesan dalam proses membuang angin dan saraf pusat bayi.... Tuam nie sama dengan urut....tapi lebih berkesan kerana haba panas mempercepatkan proses tu....

Orang tua jugak ajar membalut perut bayi.... Sape yang masih amalkan? Mesti jarang sesangat kan? Aku masih amalkan....sebab aku tau pasal kolik nie... Dengan membalut perut tu.... Kita boleh membantu jugak sistem perut bayi yang masih tak matang tu...Walaupun orang tua kita tak tau istilah kolik nie... Tapi pengalaman mereka banyak membantu.... 


Banyak nasihat orang tua kita yang boleh kita pakai walaupun kita dah hidup di zaman perubatan moden nie.... Aku tau ada segelintir yang langsung tak nak pakai nasihat orang tua dan langsung tak setuju dengan rawatan secara kalimah suci... Alasannya...tidak munasabah dan tidak masuk akal jika dilihat dari sudut saintifik... Ataupun takda alatan canggih dan malas nak buat sebab memenatkan... Terlampau bergantung pada akal yang baru setengah jagung menimba ilmu dunia Allah nie...

Sesungguhnya banyak lagi ilmu di dunia nie yang masih belum diterokai oleh kita semua nie.... Mungkin orang tua kita dah tau lama pasal nie...cuma istilah yang dipakai ala-ala kampung jer... Sekadar inginkan kesihatan bayi yang sempurna...bukannya mengejar nama dan glamor...Jadi....jangan abaikan nasihat orang tua kita.... Kalau mampu...cuba lakukan... jika tak berhasil... baru kita usaha cara yang lain...

P/S: Pernah dengar orang tua cakap "pengasuh-pengasuh" bayi? Nie pun ada maksud tersirat.... Bagi orang muda... kata benda nie mengarut....Cuba selidik dulu yer... :)

Wednesday, April 18, 2012

Projek 100 Bloggers | Bro Framestone


Ermm......walaupun dah agak terlambat... Tapi aku rasa baik mencuba dari tak de effort langsung kan..... Ok.... Bro Framestone sedang memperkenalkan satu projek yang dinamakan Projek 100 Bloggers untuk membantu bloggers menambah sedikit income berdasarkan pengiklanan yang akan diberikan nanti....

Projek 100 Bloggers nie bagus sebenarnya..... Aku terlambat sikit sebab mungkin sebab terlepas pandang..... Dan ingatkan ia cuma satu segmen biasa-biasa jer.... Maklum ler... sekarang nie aku banyak menghabiskan masa di Makmal Kejuruteraan jer.... update blog masa malam atau pepagi.... Tapi still sempat mengupdate blog! 

Syarat-syarat bagi sesape yang nak sertai projek 100 bloggers nie ialah: 

  1. Mempunyai trafik 500 uv atau lebih dalam masa sehari 
  2. Setiap post dapat 5-10 komen pembaca
  3. Bukan blog copy paste, politik atau menyentuh isu-isu keterlaluan
  4. Tidak terikat dengan mana-mana syarikat pengiklanan
  5. Blog diupdate sekurang-kurangnya 4 kali seminggu
  6. Duduk di Malaysia dan warganegara Malaysia
  7. Sanggup memberi komitmen kepada Projek 100 Bloggers nih
  8. Lebih diberi keutamaan kepada blog yang ber"niche" kekeluargaan, remaja, teknologi, usahawan dan makanan...
Yang mana rasa tak memenuhi satu dua kriteria pun.....apa salahnya mencuba kan.... Sebab kriteria yang diberi cuma untuk memberi keyakinan kepada mana-mana syarikat pengiklanan untuk menghubungi anda... So... aku cuba jaya jer.... Sebab aku memenuhi kriteria tuu! he he he....

Sesape yang nak mencuba Projek 100 Bloggers nie, boleh la ke link INI.... Ada borang perlu diisi dan korang juga perlu membuat entri seperti yang aku dah buat nie..... Semoga berjaya....:)

P/S: Bro Framestone seorang yang ensem...[bonus nih...ha ha ha ]

Monday, April 16, 2012

Amalan Perempuan Mengandung | Wanita Hamil

Hiasan
Bila perempuan mengandung..... Maka ia adalah satu rahmat yang diberikan kepada pasangan suami isteri itu... Ibarat sepohon pokok sudah berbuah.... Tapi buah tu tak semestinya baik dan cantik lagi.... Perlu diberi baja secukupnya.... baru la buah tu ranum dan segar.... Sama juga bagi seorang isteri yang sedang mengandung.... Perlu diberikan perhatian sepenuhnya kepada anak yang dikandung tu.....

Ramai duk pesan berpesan pasal makanan.....pasal pantang larang... Tapi jarang yang berpesan pasal amalan-amalan ilmu agama semasa mengandung....Tanya doktor....memang tak dibagitau pasal nie...sebab depa tak belajar di universiti depa pasal amalan agama nie.... Sebab silibus depa tu sumer nyer dari negara bukan Islam! [Padahal ilmu asal datangnya dari orang Islam jugak].... So... Secara tak formalnya....aku bagi la kat sini...

Aku bagi mengikut peringkat difficulty la kan.... Sebab tak semua ibu mengandung nie ada kemampuan nak buat sumer nie.... Amalan yang paling ringkas dan senang bagi seorang ibu nak didik anak yang dikandung tu ialah.... Dengan mengurangkan maksiat telinga dan mulutnya.... Maksudnya....kurangkan ler duk dengar lagu-lagu dan umpat mengumpat..... Banyakkan dengar benda-benda ilmu... Lagi elok jika selalu pasang mp3 Al-Quran.... Kalau sendiri tak suka dengar.....Pasang nasyid pun ok ler... 

Ok...naik gred sikit.... Kalau nak lebih....korang banyakkan membaca selawat.....tasbih...tahmid..tahlil... takbir... semasa duduk-duduk di pejabat atau di rumah.... Kurangkan bercakap benda yang sia-sia.... Ni antara yang paling senang la nie kan.....

Tu paling tak mampu la kan.... Kalau rasa nak lebih.... boleh cuba mengamalkan solat sunat banyak-banyak.... Dengan syarat yang wajib tak tinggal...Ramai yang kata tak larat nak solat sebab mengandung....Sebenarnya solat tu satu senaman yang paling baik bagi seorang ibu mengandung... Dikatakan anak tu sendiri berada di kedudukan sujud ketika anda tengah bersolat....kalau tak boleh jugak....sebab pening ke tak larat ker... Solat secara duduk... jangan tak solat!

Ibu-ibu mengandung jugak boleh juga mengamalkan bacaan Al-Quran... Tak perlu lama....sepuluh minit waktu pagi dan petang pun dah cukup... Takkan takde masa kan.... Jangan risau.... haid takkan datang bila anda sudah mengandung.....So....no excuses! he he he.... Dan lagi elok jika diamalkan bacaan surah-surah yang INI [Link untuk surah khas untuk ibu mengandung].... Insya Allah dipermudahkan segala urusan semasa mengandung dan bersalin nanti....

Amalan lain yang perlu diamalkan ialah....selalu bercakap [berinteraksi] dengan kandungan.... Kalau korang ada terlihat benda tak elok...Sila nasihat cepat-cepat... Kalau lihat benda elok-elok...sila bagitau cepat-cepat.... Selalu berinteraksi dengan anak di kandungan.... Kurangkan perasaan nak marah tu... Selalu bersabar... Sebab masa korang duk mengandung tu.... Setan suka sangat nak cucuk benih-benih kejahatan kepada anak di dalam kandungan... Jangan diizinkan! 

Kurangkan pergi ke tempat-tempat yang hampir kepada maksiat..... Kalau boleh cuba elakkan... Banyakkan ke tempat yang elok dan tenteram.... Pergi kuliah maghrib kat masjid ker.... Pergi jalan-jalan di taman ker... pergi ke tempat yang mendamaikan.... Jangan duk rumah tak bergerak jer... Nanti susah nak bersalin jugak[orang kata].... 

Itu la sedikit usaha untuk melahirkan anak yang baik sejak dari kandungan lagi..... bukan senang nak buat semua tu.... Aku tau sebab aku dan isteri dah alami.... Tapi kami berusaha ke arah tu...Banyak jugak yang berjaya dibuat.... Alhamdulillah... Aku yakin korang pun mampu.... Lahirkan zuriat yang terbaik untuk perkembangan agama Islam...Kalau betul korang sayangkan Islam la.....:)

P/S: Selain tu...banyakkan makan kurma... elok untuk bayi..:)

Sunday, April 15, 2012

Tips Untuk Wanita Yang Gemuk


Imej tu penting... Tu la selalu diterapkan dalam kehidupan seorang korporat kan.... Apa jadi kalau wanita tu seorang yang gemuk? Jatuh ker imej dia? Atau self-confident jadi kurang ? Takde boyfren? Kena diet macam mane ek baru jadi slim macam model kurus kering tu yer...... Haaaa...ni ler sedikit tips dari aku.... Nak pakai ke tak nak....terserah kat korang....

Bagi aku tak salah pun kalau dah gemuk.... Dah nak buat macam mane kan.. Tak perlu diet berlebihan semata-mata nak jadi kurus kering macam model tu... yess korang perlukan diet.... Tak nafikan.... Tapi berpada-pada sudah ler.... Sekadar mengurangkan makanan berlemak dan berkalori tinggi... Makan la makanan yang berkhasiat lebih sikit.... Insya Allah....gemuk tu akan berkurangan tapi takde la jadi kurus kering...

Ramai yang jadi hilang dia punye self-confident disebabkan gemuk.... kenapa ek? Aku ada ramai kawan yang gemuk.... Depa yakin apa bercakap kat depan orang ramai.... Self-confident bukan datang kerana korang jadi kurus atau gemuk... Ia datang dari hati korang sendiri.... Hati manusia nie takde istilah gemuk atau kurus.... Ia cuma dinilai dari segi cekal, baik, jahat, dan lain-lain... So.....sesape yang gemuk tu... Jangan dijadikan alasan self-confident korang takde sebab gemuk! 


Susah nak dapatkan boyfren? Sebenarnya Allah sayang kat korang.... Tak nak bagi korang hidup dalam maksiat..... Tak perlu nak berkapel awal-awal... Bila sampai jodohnya..... kahwin jugak.... Tak percaye? Ramai kawan aku yang gemuk-gemuk kahwin lagi awal dari yang duk berkapel dari zaman remaja nie....Yang cantik dan berbadan cantik [kononnya] nie... Biasanya kahwin lambat... Sebab depa rasa depa nie ramai peminat...kemungkinan besar akan tersalah pilih jika tidak dibuat berdasarkan agama! So... kenape nak disakitkan kepala nak fikir benda kecik macam ni? Chill je la....

Marah bila diejek sebab gemuk? Biarkan..... Depa boleh ejek jer.. Pahala korang dapat free-free sebab depa duk ejek.... Dan korang akan dapat lagi banyak apabila korang sabar jer... Depa boleh setakat ejek jer... Lama-lama bila korang buat tak tau jer dengan ejekan tu... berhenti jugak... Depa pun malas nak ejek kalau tak beri kesan kat korang.... So... Buat dekkkkk jer bila diejek.... :)

Gemuk nie sebenarnya salah satu jenis kecantikan dalam kehidupan..... sebab kecantikan tu satu perkara yang subjektif.... Berubah mengikut pandangan setiap insan.....Cuma gemuk tu jangan la terlampau sangat... Nanti korang jugak yang tak sihat.... So..... bila dah terlampau tu.... Korang boleh slow-slow kurangkan kegemukan tu dengan buat senaman ringan.... Makan makanan berkhasiat... Berpuasa sunat... Sampai la gemuk tu jadi gemuk yang cantik.... 

Gemuk yang cantik?? He he..... ramai lelaki tak suka sangat gadis kurus kering nie.... Depa nak yang berisi sikit...Biasa nyer la.... So... Jangan risau bila korang tu dikelaskan dalam kategori gemuk.... Kalau baru lepas sikit je indeks berat badan tu.... Itu dikira bagus! Jangan melampau sudah.... Bukan aper... takut merbahayakan kesihatan diri korang pulak nanti..... :)

P/S: Gemuk nie lain yer dengan buncit....he he he

Melayu Mudah Lupa ? Aku Tak Setuju!!


Pernah dengar tak ungkapan "Melayu mudah lupa" ? Sape yang pertama sekali yang bagitau pasal nie? Sape tau? Haa...... Orang yang pertama sekali mengungkap pasal nie ialah.... seorang tokoh melayu lama [mengikut kawan aku yang kerja di arkib negara]... Dan dipopularkan oleh Tun Dr. Mahathir..... 

Sape tokoh tu? Aku dah tanya kawan aku tu.... Dia kata dia lupa nama tokoh tu....Sebab dia pun melayu! Melayu kan mudah lupa....he he he...Tak tau la ini adalah satu troll ke haper kan.... Tapi betul ke melayu JER yang mudah lupa? Atau lebih tepat elok diganti MANUSIA MUDAH LUPA? Kan ??

Perkara nie aku terfikir sebab beberapa hari yang lalu.... Bila aku skodeng status-status facebook korang.... Perubahan demi perubahan dan berpuluh-puluh status yang di post kan di WALL masing-masing..... Ingat lagi pasal amaran tsunami beberapa hari lepas? Haaaa...Situ ler bermulanya....

Banyak-banyak tempat, masjid je terselamat..Renung-renungkan...
Bila amaran tsunami dinaikkan....Semua status kat facebook jadi baik.....Mulia..... Sopan santun.... Sumer duk berdoa takut dilanda tsunami.... Yang duk atas Cameron Highland pun turut berdoa...Takut DIA terkena tsunami... Apatah lagi yang duk di tepi pantai nie kan.... Sumer kaum duk berdoa..... Melayu, Cina, India, mahupun kaum-kaum yang lain.....

Pap pap....Tsunami tak jadi.... Sumer gembira....status banyak bersyukur atas nikmat-Nya..... Waaah.....bagusnyer.... satu amaran olok-olok dari Allah dah menginsafkan semua manusia di Malaysia mahupun di seberang..... Sangat bagus nie..... Tapi...........bila dah tau yang depa nie tak kena tsunami...... Mula lah kembali kepada asalnya....

Yang sana mencarut....yang sini sibuk duk bergosip.... yang sinun sibuk pasal artis lucah dan bogel.... yang situ sibuk mengupload gambar terdedah aurat.... Aiikkkkkk??!! Kejap je insaf?? Tak sampai sehari baru duk post status baik-baik.... tetiba gali lubang dosa balik?? Ape celop tok??? Ape ke jadah nyer sumer ini!!??

Walaupun amaran tu aktif selama 48 jam.... Tapi tak sampai 48 jam korang dah mula kembali ke perangai asal.... Siap ada yang meng'anjing' kan pasal tsunami lagi..... Duk upload gambar tipu pasal tsunami.... Duk buat lawak pasal tsunami.... Kejap je perasaan insaf tu datang... Nampak sangat depa nie takut nak tinggalkan dunia...sayang nak tinggalkan maksiat-maksiat yang depa tengah buat....Takut nak berjumpa Allah ker?

Aku nak bagitau la sikit.... dalam korang kembali duk lupa pasal ngerinya tsunami tu.... Dalam beberapa hari nie.... Dah berlaku banyak gempa bumi di seluruh dunia yang berskalar lebih dari 5.0 skala Richter... Antaranya ialah di Mexico yang berskalar 7.5 dan di Pulau Vanuatu dekat Australia dengan ukuran 6.5 skala Richter.... Mengikut kajian susulan di Indonesia... Kemungkinan besar akan berlaku lagi gempa bumi yang berskalar besar di sana...

Dan.....sila baca kisah tsunami di Acheh....macam mane ia berlaku.... Aku rasa sebelum berlaku tsunami dahsyat tu....pernah berlaku gempa bumi macam nie dulu....pastu amaran tsunami ditarik balik sebab takde tsunami....kemudian gempa bumi sekali lagi...lepas tu tsunami datang! Kalau tak kenapa ramai yang tidak menyangka nyer kan? 

Dan jugak.... dalam kedahsyatan tsunami di Acheh tuu.... Cuba korang Google kisah pasal tsunami di Acheh.... Kebanyakan yang terselamat tuu....depa berlindung di dalam Masjid... DI DALAM ok... bukan atas masjid.... Kebanyakan masjid di sana terselamat dari bencana tsunami... Macam mana tu? Tak logik dari fikiran akal? Belajaq la dulu ilmu agama.... baru fikir logik tak logik....

Aku bukannya nak tsunami tu berlaku lagi... Tapi sila la bertaubat bagi yang belum bertaubat.... Amaran itu cuma bagi masa korang nak bertaubat jer sebelum menemui ajal.... Ke korang nie spesis yang mudah lupa? Time nak hadapi susah....bermacam-macam doa keluar kan...tak hafal pun takper....baca jugak doa dalam bahasa masing-masing..... Tapi bila dah senang balik....pergh.... Kertas buku doa tu siap dijadikan tisu buat basuh berak ajer! [andaian bagi yang mudah lupa nie]... Tak nak tengok dan tak nak amal punyer pasal... Sampai nak termuntah nak buat ibadat... Muntah terlebih minum arak takper.... dah biasa....ye dak?

Entri nie cuma satu peringatan.... Kalau boleh jangan lalai ler dengan dodoian duniawi nie.... Amaran dah diberi.... Apa salahnya kita sebagai manusia yang ada otak nie berfikir kejap.... Macam nie la ibaratnyer.... Korang tengah main api....tetiba api tu jadi besar jap sebab kawan korang tersimbah minyak sikit...Pastu terbakar la sikit dekat tangan..dah siap melecur dah... Ada korang nak main api tu lagi? Budak bodoh je main lagi.... kan? :)

P/S: Jangan takut dekat tsunami je....Takut kepada Allah yer....:)

Wednesday, April 11, 2012

Bagaimana Tsunami Terjadi | Bagaimana Gempa Bumi Terjadi


Sekarang nie [11 April 2012].... Semua pakat bising pasal tsunami....Sebab berlaku satu gegaran di Aceh lagi sekitar jam 4.32 ptg berskalar 8.7 dan 8.9 skala Richter... Semua yang berada di pesisir pantai risau dan panik... Amaran tsunami dikeluarkan takut-takut bencana alam tsunami berlaku lagi seperti sebelum nie yang meragut ramai nyawa...... Tapi selepas sampai jam 8.30 mlm.... Pihak berkuasa menarik balik amaran tsunami.... Alhamdulillah.... Ini menunjukkan tak semua gempa bumi menghasilkan tsunami..... SO.....bagaimana tsunami nie terjadi sebenarnya?

Ok..... Secara asasnya.....tsunami berlaku disebabkan tiga perkara... gempa bumi, letusan gunung berapi, dan tanah runtuh di pesisiran pantai.... Ada satu lagi sebab.... letusan di bawah laut...tapi yang nie sangat jarang berlaku... Tapi tsunami tak semestinya berlaku walaupun tiga perkara tu berlaku..... Ada sebab-sebab nya..... 

Yang kebiasaan adalah disebabkan gempa bumi..... Ok.... Sebelum korang kaji pasal tsunami...elok korang kaji pasal gempa bumi.... Sebab dari situ baru korang paham pasal apa gempa bumi nie akan menghasilkan tsunami.... 


Gempa bumi nie terjadi disebabkan pergerakan plat-plat bumi.... Kalau gerak biasa-biasa nie tak menyebabkan gempa bumi pon.... Tapi pergerakan tetiba yang sangat drastik.... Contoh yang senang korang boleh bayangkan... korang letak botol sos, kicap, sedikit pasir atas meja...... Pastu korang tarik meja tu... Daya tarikan korang tu lebih kurang sama dengan gerakan drastik plat bumi... Cuma yang lainnya... ia berulang-ulang seperti korang tarik dan tolak balik meja tu ke tempat asal secara laju-laju dan berulang banyak kali.... Korang tengok la apa jadi kat atas meja tu.....:)

Kalau yang sebenarnya.... plat-plat bumi bergeser antara satu sama lain semasa berlaku pergerakan plat tu... Geseran tu menyebabkan getaran...Getaran yang sangat tinggi amplitud nyer...sampai korang yang kerdil berbanding saiz bumi nie.... rasa macam bumi sedang digoyang-goyang.... Boleh imagine tak?

So..... kalau nak tau tsunami tu macam mane terjadi...korang taruk air dalam besen... Pastu korang tepuk besen tu.... air berkocak kan? Cuba tepuk banyak kali..... makin banyak kan? Ok....itu asas punca tsunami terjadi..... Kenapa tsunami nie boleh cecah setinggi pokok kelapa? Haaa....tu korang kena tau pasal perubahan tenaga la pulak.... Bagi yang belajar sains....mesti boleh paham.... Tapi entri nie untuk umum.... So senang citer aku bagitau cam nie jer...

Biler berlaku gempa bumi di dasar laut..... air dekat kawasan tu akan naik... Disebabkan air kat situ naik.... Maka air di tempat lain macam disedut....Tu yang jadi air kat pantai kering kejap...macam takde air... Bila air dah naik dekat kawasan gempa tu... Mesti air tu nak turun balik kan... Haaaa..... dari situ la start nyer tsunami.... 

Masa starting...rendah jer....dalam lebih kurang 10 kaki jer.... pada masa nie....ketinggian tak menjadi isu...tapi kelajuan air tu yang jadi isu.... Tapi ia makin tinggi dan tinggi bila ke tempat yang lebih cetek... Dan kelajuannya berkurang.... Nampak perubahan tenaga kat situ? Disebabkan kawasan daratan atau lebih tepat, pantai...adalah cetek.... So....dari situ la tsunami jadi tinggi.... 

Tsunami nie bukannya macam dalam movie tu yer... sebenarnya ia lebih kepada air pasang yang berlebihan jer... Tapi kuasa pemusnah nyer sangat tinggi... Sebab tenaga pemusnah yang dibawa tu sekali dengan jisim air tu sendiri dan barang-barang yang dihanyutkan.... Cuba bayangkan korang kena simbah setangki air secara mengejut.... rasa tak impak dia....Ni bukan setangki.... sebanyak air di lautan! 

Begitula asas nyer berlaku gempa bumi dan tsunami.... Tapi tak semestinya gempa bumi berlaku...tsunami akan berlaku.... sebab tengok atas cara gempa bumi tu terhasil.... Harap-harap tak berlaku tsunami disebabkan gempa bumi yang ini.... Perlu ambil langkah berjaga-jaga selama 48 jam.... Sebab apa-apa pun boleh berlaku dalam tempoh nie.....

P/S: Bila berlaku macam nie... teringin rasanya nak sedekahkan Al-fatihah bagi yang meninggal dunia di Aceh sebab tsunami dulu.... Semoga tergolong dalam golongan yang beriman.....

[Video ] Bila Si Anak Membebel

Sesape yang penah tuku [tuam] baby tu..... Mesti tau kan macam mane.... Tuku nie bagus untuk baby.... Boleh buang angin dalam perut baby tu... Boleh kurangkan kembung perut baby.... Tapi baby tak semestinyer suka bila dituku nie..... Macam anak aku nie... Siap membebel lagi....Bebel care dia la kan...he he he

video

Haaa... tengok....nak tuku pun susah.... Ni kire ok la.....Membebel macam nie jer...selalunyer siap nangis-nangis... Kesian jugak tengok dier....Tapi bila dah siap....Boleh senyum-senyum la pulak...Pandai berpolitik nie... he he..... 

Ni la rutin harian aku dan isteri.... Lepas mandikan si Izz nie... Kitorang tuku perut dia... tapak kaki..... dan belakang... kawasan kemaluan sikit-sikit...nak elakkan kena uluran... Budak-budak sekarang ni senang kena uluran... Kitorang buat macam nie dua kali sehari... Lepas siap bertuku macam nie....komfem tido... Kalau hujung minggu....dengan mak ayah dia sekali tido kat sebelah...he he he..

P/S: Hidup bila ada anak....Semuanya untuk si anak jer... :)

Tuesday, April 10, 2012

[HOT] Penari Tiang | Dari Mana Asalnya

Dipetik dari KOSMO
Kepada kaki-kaki mata keranjang...Memang suka sangat la kalau ada show penari tiang kat mane-mane kan...Lagi-lagi di luar Malaysia... Sebab penari tiang nie dikira pekerjaan kalau kat Eropah [Kalau tak silap la]... Tapi di Malaysia nie anggap apa ek? Pekerjaan yang sah jugak ker? Kalau melayu [Lebih tepat Muslim] yang jadi penari tiang....Kira halal jugak ker? Kata negara Islam kan.....hmm...Entah ler...aku tak tau pasal tu...

Tapi makin ramai yang menceburi bidang menari di tiang nih..... Dari mana asalnya penari tiang nie? Sebenarnya.... Ia bermula sejak dari kecil... Dan semasa kecil....disalah tafsir dan disalah faham kan....Maka terwujud la penari tiang di Malaysia nie....


Seronok ke menari dengan tiang? Alahai.....dah tak de keje ek dengan tiang yang tak gerak-gerak tu pun nak dijadikan pasangan menari.... Tak waras ke haper.... Baik menari dengan spouse masing-masing...Nak ada spouse...kena la kawin dulu.... Baru bes... Pasang lagu romantika sikit kat rumah....jatuhkan langsir... Hah...menari la puas-puas....Kan syok...he he he

Ok....berbalik ke topik asal.... Dari mana asalnya penari tiang nie? Tadi dah cakap yang depa nie orang-orang yang sesat... Salah faham akan sesuatu... Salah faham pasal ape yer? Mungkin pasal nie....

Pada asalnya depa nie suka main rebut-rebut tiang! [:D] Kan dulu-dulu kat sekolah selalu main game happening macam nie..... He he he.... Seronok aper main tiang nie..... Aku dulu pun main jugak....sambil makan asam dan air teh O ais sebungkus lagi kat tangan....sentuh tiang guna kaki jer.... Lagi terer....ha ha ha..

Yang tengah tunggu peluang nak rampas tiang..:D
Ooooook....ni troll jer... Bukan betul-betul wokeh.... Tapi bes woooo main tiang mase kecik-kecik.... Tapi takde la sampai jadi penari tiang! Huhuhu......

P/S: Mesti malu sanak saudara dan keluarga kalau tau korang jadi penari tiang...... Bertaubat ler..[bagi yang Muslim]

Sunday, April 8, 2012

Siapa Tasha Shilla ?? | Biodata

Tasha Shilla
Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2012 diadakan di Genting Highlands.... Aku layan ikut TV jer.. Nak tengok bola Manchester Utd lawan QPR....Dah tau dah sape menang....Sebab awal-awal referee dah "pakai baju Man Utd"....Hmmm.... layan je la ABPBH 2012... Sekali anugerah pertama diumumkan....pelakon wanita baru paling popular...Tasha Shilla........Whattt???

Ermm..... Aku agak terkejut jugak la kan....sebab aku tak kenal langsung sape Tasha Shilla nie! So...ape lagi....aku google la.... Sekali jumpa la pasal dia.... Oooooooo... Terkenal jugak rupenyer..... Tapi was she deserve it? Kena tanya Berita harian la kan....he he he

Ape-ape pon.... Aku kongsikan la jugak Biodata Tasha Shilla kat korang sumer.... Nak kenal dan nak tau boleh...Tapi jangan sampai taksub sudaaah.... 

BIODATA TASHA SHILLA

NAMA: Natasha Sheila Abd Razak
NAMA KOMERSIAL: Tasha Shilla
ASAL: Ampang, Selangor
TARIKH LAHIR: 25 Januari 1987
USIA: 24 tahun
KERJAYA: Model dan pelakon
FILEM: Ratu The Movie dan Klik 3GP
DRAMA: Dottie, Gemilang, Sahara, Panggilan Arwah, Sejundai, Cinta Dalam Botol, Mila Kejar Cinta, Ramadan Terakhir dan slot Samarinda, Bunga April, Tentang Dhia.

Haaaa...itu ler Tasha Shilla...... Tapi banyak keputusan dalam ABPBH 2012 nie.....buat ramai yang terkezut kan.... Sikit-sikit zassss terkejut....sikit-sikit zasss terkejut... Mesti ramai tak suka Aaron Aziz kalah kan untuk pelakon drama lelaki popular? muahahaha....Cuma menang untuk Pelakon Lelaki Popular jeeeer.... Tapi apa-apa pun.... Adaa aku kessah! he he he

P/S: Buat entri sambil tunggu Dominos delivery tak sampai-sampai...huh

Bahaya Facebook


Facebook....sape la tak kenal kan....Dalam bahasa melayu nyer....Muka buku... memang dah popular giler sampai orang kat kampung yang jarang-jarang ada cybercafe pun tau pasal facebook..... Sumer menggila duk amik gambar pakai spek hitam la.....pakai baju lawa-lawa la..... Buat mulut muncung ala-ala comel gitu.... Sumer nyer menggila sebab facebook....Tapi facebook nie sangat merbahaya sebenarnya......Very dangerous....

Aku bukannya nak cakap yang facebook nie Zionis punyer.....idak ler kan....sebab benda tu memang dah terbukti...Ramai dah tau tapi buat-buat tak tau...Tapi ramai je yang tetap gunakannya termasuk aku.... Dan kalau diikutkan kajian sesetengah pengkaji tu.... Facebook dicipta atas dua sebab utama.... 

1) Menjadi data base utama berkenaan maklumat diri kita yang boleh diakses seluruh dunia
2) Mengurangkan kecintaan keagamaan melalui terlalai nyer kita duk asyik akses internet iaitu Facebook

Ok....tu kira maklumat tambahan la untuk korang... Aku dah tau lama dah pasal tu.... Sebab tu aku lambat nak bukak akaun facebook nie... Aku bukak pun atas sebab kerja di UPM.... Nak aku citer? Nantikan di entri yang lain....he he he

Yang aku nak citer hari nie.... walaupun facebook nie dicipta untuk tujuan itu...Tapi banyak advantage yang berjaya kita manipulate kan untuk kebaikan.....Contohnya.... Menyebarkan maklumat-maklumat yang baik dalam facebook.... Ataupun nasihat menasihati.... Boleh reunion balik dengan kawan-kawan lama.... Bertegur sapa dengan kawan-kawan yang duk jauh...Dan jugak boleh dijadikan platform business korang! Kan banyak kebaikan yang boleh dihasilkan tu....

Tapi.........berapa kerat je yang gunakan facebook nie atas dasar kebaikan macam tu? Dari kiraan seorang pengkaji jugak [Aku lupa nama Prof. nie... maaf yer] Dalam kiraan 10.... Seluruh manusia yang aktif berfacebook nie.....hanya 2/10 sahaja yang betul-betul memanfaatkan laman sosial seperti facebook... 8/10 hanya menjurus ke arah keburukan.....


Contoh keburukan-keburukan yang banyak berlaku dari berfacebook nie.... Isu masalah sosial.... Isu rumahtangga.... Isu penipuan..... Isu gambar ... Isu pengurangan produktiviti hasil kerja.... Isu agama.... dan lain-lain.... Contoh yang paling senang nak kupas...pasal rumahtangga..

Korang pun selalu terbaca kot di WALL facebook masing-masing..... Ada rasa tidak puas hati sikit....Mula la jadi status....Siap kutuk-kutuk spouse sendiri tuu....Kalau di private kire ok lagi kan.....Ni semua orang baca nie!! Sangat la buruk perangai sape yang penah buat.... Mengaibkan pasangan dan DIRI SENDIRI..


Banyak lagi contoh-contoh yang korang boleh kaji dari WALL korang sendiri....ramai-ramai yang buat status tu....berapa kerat je yang betul-betul memberi manfaat kepada pembaca.... Yang selebihnya....Banyak menjurus kepada luahan perasaan, benda sia-sia, kutuk mengutuk, dan lain-lain....

Yang paling dirisaukan....bebudak sekolah rendah pun dah pandai main facebook!! Yess sekarang nie kita berada di dunia moden yang serba canggih.....Tapi hati-hati.....dalam facebook ada pelbagai dugaan yang boleh menyebabkan si anak tu hilang minat pasal agama masing-masing..... Dari segala jenis game kepada unsur-unsur yang memudaratkan..... Mula lah isu masalah sosial berputik....Dari sekecil-kecil memonteng hingga lah beranak anak luar nikah....

Yang jenis suka upload gambar comel-comel.....Pun satu hal.... Untuk ape?? Yes korang memang dah comel... jadi tak perlu nak nak menunjuk-nunjuk sampai perlu snap gambar berpuluh-puluh semata-mata nak upload dalam facebook.... Kalau private ok...Hanya krew-krew facebook kat US tu jer boleh akses [Ingat...private la seprivate mane pun...Depa boleh ambik gambar korang...So jangan letak gambar pelik-pelik]... Ni untuk umum! Free-free dapat dosa kalau ada yang terdedah aurat walaupun seutas rambut [bagi perempuan]... Kalau ada niat nak menunjuk-nunjuk bagi kawan sakit hati....free-free dapat dosa jugak!

Kepada yang ada anak-anak kecil yang dah pandai main facebook nie....SILA PANTAU yer... Sebab sekarang nie....banyak isu-isu yang terjadi bukan bermula dari tempat lain... kebanyakannya bermula dari FACEBOOK.. Kepada yang aktif user macam aku... Sila gunakan media sosial macam facebook nie lebih kepada benda yang bermanfaat..... Udah-udah la duk tempek gambar dedah aurat...status berunsur sia-sia yang boleh mendatangkan dosa free-free... 

P/S: Facebook nie...korang on berjam-jam pun tak boring...Kalau bukak Quran....setengah jam tu dah rasa sangat lama kan..... Pada hal citer dalam Quran lagi banyak dan semuanya bermanfaat....So renung-renungkan...

Wednesday, April 4, 2012

Kenapa Bayi Menangis ? | Cara-cara Nak Hentikan Tangisan Si Kecil


Ok.......aku bukan pakar kanak-kanak ok.....Ni apa yang aku tau jer.... Sebab bila terbaca entri si bapa baru nie... Rasa macam tak salah kalau aku kongsikan pasal kenapa si bayi menangis dan jugak cara-cara nak hentikan tangisan si bayi comel tu....Boleh elakkan rasa panik dan mak ayah turut sama menangis bila bayi menangis! ha ha ha

Mula-mula pasal kenapa si bayi menangis...... Ok.....Selalunyer bayi menangis nie kerana lapar.... So....Nak susu la senang citer.... Masuk je susu....automatik senyap terus.... Tu je caranya bila si bayi dah lapar... Ada irama tangisan khusus bila bayi ni nak susu..... Tu kene belajar dari pengalaman la kan.....:)

Perkara kedua bayi ni selalu menangis..... Sebab dia berpeluh.... Korang boleh check di belakang si bayi...Selalu akan rasa lembab-lembab.... Kes berpeluh nie selalunyer ramai yang terlepas pandang..... Tetiba je bayi menangis.... Pastu panik tak tau buat apa...Letak dalam buai tak mau...dukung tak mau.... Asyik duk naaaangis jer... So....caranya... pasang la kipas ke ekon ker....bagi sejuk kawasan sekitar bayi... Kalau baju dah basah....boleh tanggalkan kejap... Pastu tenteramkan si bayi dengan dukung dia secara lemah lembut.... Insya Allah....senyap la bayi tu nanti...

Kekadang bayi menangis jugak sebab kembung perut.... Golongan muda selalu tak cek pasal nie..... Bayi-bayi nie senang kembung perut....Lagi-lagi kalau dapat bayi lelaki... So..... Cara nak cek.... letak dua jari korang di perut bayi.....kemudian korang jentik kat jari tu... bunyi kembung ke tak.... Kalau bunyi kembung.... rilek dulu...jangan terus kata kembung... tengok pusat dia....timbul ke tak... Kalau timbul....kemungkinan besar bayi tu kembung.....

Cara nak kurangkan kembung...korang boleh urutkan perut si bayi.... kalau tempat aku (Kelantan)...dipanggil bertunku.... Untuk si bayi...guna pasir + bawang putih.... Kalau orang tua cam korang....guna batu sungai sebijik gitu.... tunku la sampai perut bayi tu tak kembung.... Bahasa lain untuk tunku....rasanya tuam kot... Entah ler... Nanti korang boleh dengar la irama kentut si bayi tuu.....hu hu

Ramai yang galakkan guna ubat sapu kan.... Yang popular guna ubat Yu Yi cap Limau tu kan..... Tapi untuk pengetahuan korang....Aku ada dengar...di Singapura....siap ada larangan tak boleh guna ubat tu untuk bayi umur bawah setahun... Sebab ada effect sampingan kepada bayi..... Aku tak guna ubat Yu Yi....aku guna ubat Telon.... Kalau ikut cakap doktor.... ubat tak penting....yang penting urutan dan usapan tangan mak dan ayah lebih penting.....

Perkara paling biasa kalau bayi menangis.... korang kena cek bayi tu berak ke tak.... Sebab kebiasaan bayi menangis sebab rasa tak selesa lepas si bayi berak..... So......kalau si comel berak....just tukar je pampers bayi tu..... Haaa....jangan lupa cek warna taik si bayi yer..... Warna kuning maknanya sihat sejahtera....warna hijau maknanya tak sihat.... 

Satu lagi penyebab bayi menangis..... kawasan sekitar tempat tidur si kecil.... kekadang bersemut.... sebab ada tumpahan susu.... So...cek dulu tempat tidur bayi tu.... Baju dan seluar pun kena cek..... takut ada semut kecil tu.... Sebab kulit bayi nie sensitif... kalau kena gigit semut....bukan setakat sakit....siap boleh sampai bernanah lagi....

Sebab-sebab lain yang jarang berlaku adalah macam bayi tu selsema.....tak boleh bernafas ikut hidung.... Pastu pasal sakit atau rasa gatal-gatal kena gigit nyamuk..... Ataupun sebab bayi tu sendiri mengigau dalam mimpi dia....he he he... So....si ayah dan mak perlu la ada ilmu bacaan bagi hilang igauan tu...

Bayi ni cuma tau menangis je nak tunjukkan ketidakselesaan dia..... tu jer bahasa yang dia tau..So jangan panik.... Kita sebagai mak ayah kena la bertenang fikir apa yang menyebabkan si anak tidak selesa.... Cara paling umum..dukung la kan.....Sebab dukung nie mendekatkan si bayi dengan jantung kita.... Si bayi dah 9 bulan duk dengar irama jantung mak nyer... So....degupan jantung boleh menenangkan dirinya......Ini fakta ok! 

Kalau semua tu korang dah tau....korang dah tak risau sangat dah.... Dan ituler amalan aku sepanjang duk jaga anak kecil aku nie....Dah nak masuk dua bulan dah.... Alhamdulillah....segala-galanya aku dan wife buat sendiri.... Penat tu penat....tapi berbaloi-baloi......Anak membesar di bawah jagaan kita sendiri.... Baru la acuan yang terbentuk tu dari acuan kita....bukan acuan orang lain.....:)

P/S: Tahniah kepada bapa baru.. Semoga menjadi seorang ayah yang baik....:)

Monday, April 2, 2012

Kejuruteraan Aeroangkasa | Pengertian Sebenar


Sebelum nie aku dah citer pasal kejuruteraan aeroangkasa di SINI dan di SINI.... Korang boleh klik di tulisan berwarna tu kalau nak tau apa yang aku dah goreng sebelum nie.... Dalam kedua-dua entri tu.....aku dah citer pasal apakah aeroangkasa dan apa yang perlu untuk ambik course nie.....

Dalam entri nie pulak..... aku nak bagi la sedikit sebanyak apa yang korang akan pelajari bila korang dah diterima masuk untuk belajar kejuruteraan aeroangkasa....Tak kisah la di mana-mana pun.... Di Malaysia nie tak banyak.....Dekat UPM.....USM....UTM dan UIA kot....UKM baru ade kalau tak silap.... Tapi aku syorkan dekat UPM la.....he he he

Okeh..... Kejuruteraan Aeroangkasa nie sebenarnya lebih kurang je dengan course lain....Bunyi je gempak giler.... Tapi lebih kurang sama dengan kejuruteraan mekanikal je..... Apa yang lainnya..... mekanikal nie takde belajar pasal mekanik penerbangan..... Kirenyer.....sape-sape yang ambik kejuruteraan aeroangkasa nie.... asas dia sama dengan mekanikal.....tapi pengkhususan dia lebih ke arah macam mana sesuatu ciptaan tu boleh terbang... Di udara atau di ruang angkasa...

Nampak kan perbezaan dan persamaan.... Basic tetap sama..... Korang akan belajar pasal asas-asas kejuruteraan seperti Statik dan Dinamik (Kene kuat fizik dan matematik)... Asas-asas elektrik dan elektronik... Asas-asas lukisan kejuruteraan...Dan jugak Tamadun Islam dan Asia !! he he he.... Jangan ingat korang dah boleh tinggal subjek sejarah yer.... 

Cuma apa yang bezanya.....korang juga akan belajar sesuatu yang lebih ke arah asas-asas penerbangan seperti aerodinamik, mekanik angkasa, Aircraft Design.... dan lain-lain..... Dari sini la baru ada perbezaan antara kejuruteraan mekanikal dan kejuruteraan aeroangkasa..... Tu jer.... Macam adik-beradik jer kedua-dua course nie... Korang akan mengadap buku selama 4 tahun atau lebih.... Bergantung kepada usaha korang...hu hu

Sebab tu kalau nak mintak keje.... sesape yang ambik kejuruteraan aeroangkasa nie...Boleh apply jugak untuk pekerjaan kejuruteraan mekanikal...So....no need to worry ok... Dan jugak kalau sesape apply di UPM.....korang akan belajar 100% in English.... he he he.... Sesape yang MUET bawah 3....kena la belajar english kat UPM....sesape dah lepas....korang boleh buat pengecualian...Macam mane? Masuk dulu baru tanya..:)

Dalam course kejuruteraan aeroangkasa nie.....ada cabang-cabang keutamaan bila korang grad... Dipecahkan mengikut kemahiran spesifik... eksperimental dan analisis berkomputer.... Dari dua nie dipecahkan lagi kepada banyak aspek.... angkasa, design, struktur, aerodinamik, pemindahan haba dan lain-lain.... Semuanya bergantung kepada Projek Tahun Akhir korang nanti....

Untuk pengetahuan semua..... kejuruteraan aeroangkasa di Malaysia nie dah jauh ketinggalan.... Tak payah nak banding dengan negara-negara maju macam German, US..... Banding dengan jiran je dah nampak bezanya..... Indonesia dah maju berbanding Malaysia.... Depa dah jauh ke depan..... Sebab tu aku menggalakkan sesape yang ada kebolehan....ada minat mendalam.....Apply jer course nie.... Pakat-pakat majukan bidang kejuruteraan aeroangkasa di Malaysia biar setanding dengan negara jiran... Baru boleh berdiri sama tinggi....

Kepada yang takut bila dengar kejuruteraan aeroangkasa tu...... Tak payah ler takut.... Sama jer....Cuma belajar pasal nak terbang jer.... Lain la kalau course tu sains aeroangkasa.... Haaa.....tu memang korang banyak bertemu dengan ilmu fizik setaraf dengan Hawking ataupun Newton..... Sebab korang akan banyak duk main rumus Quantum Fizik yang sangat kompleks....String Theory la.... Big Bang Theory la.... Macam-macam teori yang sangat memeningkan kepala.... Ingat ye....KEJURUTERAAN AEROANGKASA tak sama dengan SAINS AEROANGKASA (Wujud ke tak kat Malaysia nie)...

TERBARU !! Kejuruteraan Aeroangkasa UPM sudah ada OFFICIAL FB PAGE [KLIK SINI!!]

P/S: Aku dulu nak ambik sains angkasa....tersilap ambik kejuruteraan aeroangkasa.... ha ha ha...-_-"

IKLAN BERBAYAR

IKLAN BERBAYAR
Berminat? Terus wassap ke: 011-14957785