Saturday, September 10, 2011

Cendawan Mekah | Mud-mud | Kombucha | Kulat Song

Masa raya ari tu....aku dapat satu lagi benda baru dalam hidup aku... Ni baru bes.... sentiasa dapat pengalaman dan pengetahuan baru.... Aku dapat tau nie lepas pegi ziarah kubur datuk aku.... Lepas pegi kubur... pegi la ziarah sedara yang tinggal dekat situ... Maka layan la orang tua duk sembang... Last-last keluar pasal kulat song... Atau nama luarnya... kulat mud-mud...

Aku duk pikir-pikir la....menatang apa nie... Sambil duk pasang telinga depa duk sembang... maka aku tertarik la pasal satu topik... air dari kulat nie boleh menyembuhkan pelbagai penyakit termasuk dapat mengawal kencing manis.... Dan yang menariknya.... air dier tu hasil dari air teh yang ditaruk gula juga! 

Yang selaput putih tu la cendawan mekah atau kulat song tu...
Maka...rasa nak tau tu makin kuat la kan.... sekali ayah aku kata...memang ada dah kat umah... apa lagi....aku nak try la cam ner rasanya.... Terus mintak secawan ( cawan zam-zam tu jer)... Rasanya macam cuka epal... masam-masam gitu.... Not bad sangat la untuk kategori ubat.... 

Sampai je kat sini... aku rasa nak selidik lagi...sebab ayah aku tak tau asal-usul kulat nie... Maka aku godek-godek la dalam internet.... Maka dapatla sedikit info pasal kulat nie.... Rupa-rupanya nama sebenarnya ialah Cendawan Mekah....atau lebih popularnya... Kombucha... 

Kulat nie boleh menebal sampai beberapa inci..
Asal-usulnya.... ada kaitan dengan Manchuria...Tapi ada jugak yang kata kehidupan asal kulat nie di dalam air zam-zam... Aku tak pasti jugak.. Cuma yang agak pastinya.....dari sumber di SINI, air kombucha nie sememangnya menjadi minuman kesihatan di Manchuria pada zaman dahulu kala... Dan hasil dari rutin meminum air nie.... Takde sorang pun dari kalangan depa nie...ada penyakit kanser! 

Kirenye.... sapa yang nak try ubat yang murah dan sememangnya boleh re-fill nie... Sila la bela cendawan nie di rumah.... Ayah aku try...sememangnya kencing manis terkawal... yang penting...korang kene jaga kebersihan... Macam mane nak bela cendawan mekah nie?

Cara dier senang jer.... Bela kulat nie dalam air teh bergula di dalam balang kaca...kemudian tutup dengan kain... Kasi dier bernafas sikit... Pastu minum je air tu.... Bila dah nak habis..re-fill je la... Modal dier hanya serbuk teh dan gula jer.... GULA tu.... Dengan air teh bergula dibuat ubat kencing manis...tak ke ajaib tu...he he he... Selain kencing manis...dikatakan jugak boleh mengelakkan gout, mengurangkan kolestrol, asma, batuk, dan lain-lain.... Boleh baca dekat SINI.

P/S: Sape berminat... boleh beli dengan ayah aku..he he

23 comments:

tgsaqura said...

ilmu baru..tak pernah dengar pom pasal ni..jadi home made la ni??guna teh ape?Boh boleh??

Browacana said...

Boh pun boleh.. janji taruk gula banyak-banyak...:)

iyan shazlind said...

baru tau pasal ni..selama ni tak pernah dgr pun :)

aizamia3 said...

kali pertama dengar..

aEn+aReaL=Ryan said...

sy ade bela kat umah..^^..hihi

Unknown said...

kulat tu macam kerak madu pun ade..

kerja kosong said...

Mmg betul bleh kawal kencing manis... Paras gula kawan saya turun dari 8 ke 3 dalam masa seminggu...

Elih Japahar said...

Menarik!..nanti sy rekomen dgn mak cik sy yg...harap penyakit dia sembuh :) tq

atuk said...

Assalamualaikum PW

pertama kali dengar
boleh buat bisnes tuuu

Wassalam

inna_risna said...

nice info! tak tahu pn pasal benda nie..lepas nie boleh la rekomen kat family yg ada kencing manis tu..

Anonymous said...

ye atok kite pernah ade kulat ni dulu..sgt masam..tp bagos tuk kesihatan..dulu2 atok pggil nutnut..so bile u all ckp cendawan mekah so cam pelik plk..:)

ticerzati said...

Cmna nk beli ni ye? Puas cr..dl ada kat umh tp dh buang sbb xtau apa khasiat kulat ni

ticerzati said...

Cmna sy bleh beli kulat ni ye? Ayah awk jual brp ringgit sebotol kcik ye

MAY said...

saye pun ade kulat mekah tu..besar da..hihi....saje2 gugel cendawan mekah ari ni..

man said...

Brapa harga?? Serius bminat

shuwen said...

Hi, saya berminat untuk beli kulat ini. please PM saya at email ni . shuwen_123@hotmail.com Tq~~

Anonymous said...

Mud mud.. :)

Abe peja pehetembi said...

20 thun dlu ayah aku ada simpan benda ni.tp dah x de skrg.baru2 ni sedara aku ada bg kat aku.kbtlan mase tu aku batuk teruk.alhamdulillah dah sembuh batuk tu.

Atasha said...

Penah cuba ubat kencing manis dari pemanis stevia, jom lawat websie saya juga.

RAMLI said...

Berapa rm jual? Blh pos x?

Unknown said...

Alhamdulillah. Lama dah cari. Masa aruah ayah ada minum. Dia ada buat lepas tu bila pindah dah tahu dah. Rasa masam tapi sedap. Terima kasih kongsi. Saya ada asthma dan kencing manis tinggi baru keluar wad. Baru ni ada kawan bagi sikit. Letak dalam bekas plastik jadi keruh tak cantik. Nak buang sayang tukar letak dalam baldi tutup dengann dulang. Dah ok dah. Air ni jadi cantik tak keruh lagi. Minum, ok sedap. Nak tahu cara minnum dan nak kekalkan dia perlu tambah gula dan teh atau macamana?

Kami Kachak Sdn. Bhd. said...

Rumah saya rasanya dah 13tahun kami jaga.. Arwah abah yang jaga. Dulu dia kecil je. sekarang dah besar.. letak dlm balang kaca kecil.. tapi bila tuangkan dalam baldi bsr, mud mud ni akan mengembang ikut keluasan kawasan yang dia duduk.. ada juga org yg sakit cancer dtg minta, kami pun bagi je.. semoga dapat mengurangkan sakit mereka...tapi kami jaga guna air gula saja. tak guna teh pun :) hehe.

tee em said...

Saya berminat nak beli Kombucha atau cendawan Mekah tu. Berape harga . Saya tinggal Di KL